منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره

بـا تـوگـويـم ميهنــم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم آسمـانـت را پُـلِ پـروازِ سُنبـل مـی کنـم در سـرِ پيـری جـوان مـی گـردمـی همچـون بهـار کـوچـه بـاغـت را پـر از آواز بلبـل مـی کنـم جـاودانـه ميهنـم اين بـار هـم مـی سـازمـت چون درفـش کـاويـان هر جای می افرازمت همچـو رستـم می کَـنم ديـو پليـدی را ز جـای چـون فـريـدون شـوکـت ديـريـنه می پـردازمت با تـو مـام ميهنـم ديـرينه پيمـان می کنـم گـر که ايـرانـم نبـاشـد، تـرک ايـن جـان می کنم همچـو آرش بر پَـرِ البـرز جـان بـر کَـف بـه پـای کوهسـاران را پُـر از آواز ايــران می کنم بـا تـو گـويـم ميهنـم اين بـار هـم گـل می کنم با تـو گـويـم ميهنم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
ایران جاویدان

 

علي اکبر دهخدا در حدود سال 1297 ه.ق. در تهران متولد شد. هنگاميکه يک سال بيش نداشت، پدرش وفات يافت و وي زير نظر توجهات مادر خود به تحصيل ادامه داد. در آن زمان يکي از فضلاي عصر به نام شيخ غلامحسين بروجردي براي تعليم و تربيت دهخدا تعيين شد و وي زبان عربي و علوم ديني را نزد اين استاد بزرگوار آموخت. مرحوم دکتر محمد معين نقل مي کند: « استاد دهخدا اغلب اظهار مي کردند که هر چه دارند بر اثر تعليم آن بزرگوار است.» چند سال بعد که مدرسه سياسي در تهران تأسيس شد، دهخدا در آن مدرسه به تحصيل پرداخت و زبان فرانسه را در اين مدرسه آموخت.




برچسب ها : دهخدا,

موضوع :
علي اكبر دهخدا ,  , 

 

ستارخان سردار ملي (1284-1332ق) فرزند حاج حسن قراجه داغي در منطقه قراجه داغ (ارسباران) در 32 كيلومتري مهاباد به دنيا آمد. سوابق زندگي او در دوران كودكي و نوجواني تا درگيريهاي جنبش مشروطه‌ چندان معلوم نيست. از اطلاعات جسته و گريخته‌اي كه از وي به دست آمده، درمي‌يابيم كه او با پدر خود در روستاهاي اطراف ارسباران به شغل پارچه‌فروشي مشغول بوده است.




برچسب ها : باقر خان,

موضوع :
باقر خان(سالار ملي) ,  , 

 

 

رودکی ، پدر شعر فارسی

 

 

بزرگترین و مشهورترین شاعر دوره سامانی، ابو عبدالله جعفر بن محمد رودکی، از اهالی رودک از قرای سمرقند بود. وی نخستین شاعر مهم زبان دری و در حقیقت پدر شعر دری محسوب می شود و کسانی که پیش از او بفارسی شعر گفته اند اشعارشان زیاد نبوده و از حیث روانی و استحکام نیز بپای اشعار رودکی نمیرسیده است.

با وجود اینکه بعضی از کسانی که درباره زندگی این شاعر نوشته اند اساساً به نابینائی او اشاره نکرده اند؛ اما نویسندگان زیادی چه آنهایی که بزمان رودکی نزدیک بوده اند و چه آنهایی که بعدها در این مورد نوشته اند، در اینمورد صراحت دارند. هر چند تشبیهات و توصیفات دقیق و لطیفی که در اشعار رودکی هست انسان را در کوری او دچار تردید میکند، لیکن در نابینائی او نباید مردد بود. حتی بنا بر نظر محققان، اینکه وی کور مادرزاد بوده مسلم شده است.

در مورد قدرت حافظه او گفته اند که در هشت سالگی تمام قرآن را از بر داشت و در این سن به شعر گفتن پرداخت و معانی دقیق میگفت. آوازی خوش و دلکش داشت و بسبب داشتن صدای خوب به نوازندگی پرداخت و از شخصی بنام بختیار که استاد موسیقی بود نواختن بربط را آموخت و در آن مهارت زیادی کسب کرد.

وقتی رودکی به دربار امیر نصر بن احمد سامانی راه یافت مورد تشویق و اکرام قرار گرفت و این پادشاه که شیفته ذوق و قریحه او شده بود، هدایای فراوان و مال بسیار به او بخشید و او را آسوده و توانگر کرد. رودکی نیز گذشته از قصاید بسیاری که در ستایش امیر گفت کتاب کلیله و دمنه و چند داستان دیگر را به فرمان او بشعر درآورد.

رودکی شاعری بزرگ و پرمایه بود و نه فقط شاعران معاصر او بلکه اکثر شاعرانی که بعد از او آمدند نیز بفضل و برتری او اقرار کرده اند و او را سلطان شاعران و استاد شاعران می شمرده اند. گذشته از این، از حیث مقدار شعر نیز شاعران دیگر بپای او نمیرسیدند.

از آثار بجا مانده چنین بر می آید که اشعار او صد دفتر می شده و یکی از شاعران قرن ششم ادعا کرده است که اشعار او را شمرده و آنرا از یک میلیون و سیصد هزار بیت هم افزون دیده است. شاید این رقم خالی از مبالغه نباشد؛ اما افسوس که از اشعار بسیار این شاعر اکنون به اندازه هزار بیت هم باقی نمانده است.

رودکی شاعری توانا و دارای طبعی سرشار بوده است؛ در وصف احوال و مناظر قدرت عجیبی نشان داده است و تشبیهات و توصیفات دقیقی در اشعار خود بکار برده است، و بعضی از نویسندگان بهمین علت گفته اند که شاعر در قسمت اول عمر خود بینا بوده است.

گذشته از شاعری رودکی در نواختن چنگ و بربط نیز مهارت تمام داشته و ظاهراً در مجالس امیر نصر و رجال دولت سامانی بسبب همین ذوق و هنر خویش عزت و حرمت بسیار پیدا کرده است.

مشهور است که سخن او در امیر تأثیر بسیار داشته و ابوالفضل بلعمی وزیر معروف نیز در عرب و عجم برای او نظیری نمی شناخته است.

وفات رودکی در سال 329 هجری قمری اتفاق افتاده است.

 




برچسب ها : رودكي,

در بين مرداني كه براي دفاع از مشروطيت و حقوق ملت دست به شمشير برده و آنرا پس از استبداد صغير دو مرتبه بازگردانيدند، ستارخان سردار ملي مقام اول را دارد؛ بحق او قهرمان مشروطيت ايران است..........



برچسب ها : ستار خان,

موضوع :
ستار خان(سردار ملي) ,  , 

 

صدرا لدين شيرازي مشهور به ملاصدرا و صدرالمتالهين از دانشمندان معروف ايران در روزگار زمامداري صفويان بود . او فيلسوف بوده و دررشته فلسفه آثار و افکار مفيدي به يادگار گذاشته است . وي درزمينه فلسفه اسلامي به تفحص پرداخته و درحيطه حكمت متعاليه تخصص داشت . اين دستگاه فلسفي حاصل تلفيق آراء و عقايد گوناگون فلسفي بوده است .
  ملاصدرا ازآن دسته عالماني است كه به اين باوراست كه هريك از كتاب و سنت را بايد درجايگاه شايسته خويش قرار داد . به اعتقاد وي قرآن اصل تمام علوم ثابت و سخنان حق است وخداوند بوسيله آيات قرآن و احاديث پيامبر وائمه ، خلايق را هدايت مي كند . بنابراين درمقام فتوا يا قضاوت بايدبر اساس نص صريح آيات و يا خبر صحيح معصومين به افتا يا داروي پرداخت . ملاصدرا درسال 1050 هجري وفات يافت .   صدر الدين درفعاليتهاي آموزشي خود به اين مهم توجه داشت كه ميان عقل و نقل ،‌يك سازگاري تام درهمه مسائل فلسفي و عرفاني وجود دارد . طوري كه معتقد بود « از شريعت حقه الهي به دور است كه احكام آن ، مصدر معارف يقين ضروري نباشد .    صدرا لدين شيرازي مشهور به ملاصدرا و صدرالمتالهين از دانشمندان معروف ايران در روزگار زمامداري صفويان بود . او فيلسوف بوده و دررشته فلسفه آثار و افكار مفيدي به يادگار گذاشته است . وي درزمينه فلسفه اسلامي به تفحص پرداخته و درحيطه حكمت متعاليه تخصص داشت . اين دستگاه فلسفي حاصل تلفيق آراء و عقايد گوناگون فلسفي بوده است .
  فعاليتهاي روزانه ملاصدرا را درزمينه فلسفي بود. اوبيشتر درتبين آراي خود مي كوشيد . وي همچنين به تفسير و شرح احاديث نيز مي پرداخت. يكي از مهمترين ويژگي هاي او ، استفاده وسيع و گسترده وي از آيات و روايات و ادعيه ماثوره و همچنين براهين عقلي است . همچنين وي درموضوعات فلسفي به ادله سمعي از كتاب وسنت هم استشهاد مي كرد .  ملاصدرا در شرح احاديث ،‌علاوه بر تفسير احاديث ،‌به سلسله اسناد و رجال حديث نيز مي پردازد و احوال راويان را از حيث و ثاقت يا عدم وثاقت مورد بررسي قرار مي دهد . وي سپس تك تك راويان حديث را مورد بررسي قرار مي دهد و پس از آن به شرح پاره اي لغات و واژگان مشكل حديث مي پردازد . سپس به شرح و تفسير معاني ومفاهيم احاديث پرداخته و نكات عالي و ظريفي را مطرح مي سازد .صدرالمتالهين درآثار خود علاوه بر مباحث توحيد و خداشناسي ،‌مباحث ديگر كلامي نظير نبوت و اقسام آن ،‌معجزات پيامبران ،‌بويژه معجزه بودن قرآن ، امامت و ولايت ،‌ولايت اختصاص امام علي پرداخته است .
 
آثار:
شرح اصول كافي





برچسب ها : ملاصدرا,

موضوع :
ملاصدرا ,  , 

 

خواجه نصير الدين مشهور به محقق طوسي؛ حکيم و دانشمند بزرگ جهان در سال ۵۹۷ هجري در شهر طوس ديده به جهان گشود. اين محقق گرانقدر جهان تشيع؛ در زمان هلاکوخان به وزارت رسيد و در همان رصدخانه مراغه را با بيش از ۱۲ دستگاه و ابزار نجومي جديد؛ با ابتکار خود ساخت که از شاهکارهاي مراکز علمي جهان در قرون وسطي بود. بعدها تيکوبراهه منجم هلندي با تقليد از او رصدخانه اوزانين برگ را برپا نمود.
خواجه حدود ۸۰ کتاب و رساله در رياضيات؛ نجوم؛ فلسفه؛ تفسير و مسايل اجتماعي نوشت و از کارهاي معروف او در علوم؛ وضع مثلثات و قضاياي هندسه کروي؛ تفهيم بي نهايت کوچک ها و تکميل نظريه ارشميدس است.
علامه حلي(شاگرد وي) از او به عنوان استاد بشريت ياد ميکند- جورج ساتن وي را بزرگترين رياضيدان اسلام به شمار مي آورد و بروکلمن آلماني مي گويد وي از مشهورترين دانشمندان قرن هفتم و برترين مولفان اين قرن به طور مطلق است. جامعه علمي جهان به پاس خدمات و تلاشهاي اين دانشمند بزرگ در علم رياضي و نجوم نامش را بر کره ماه ثبت نمود.
اين حکيم الهي سرانجام در سال ۶۷۲ هجري در شهر مقدس کاظمين در گذشت. بنابر وصيت خودش او را در پايين
پاي دو معصوم دفن کردند و برمزارش نوشتند : و کلبهم باسطٌ ذراعيه بالوصيد




موضوع :
خواجه نصير الدين طوسي ,  , 


جمشید بن مسعود بن محمود طبیب کاشانی ملقب به غیاث‌الدین که در غرب به الکاشی(al-kashi) مشهور است. ریاضی‌دانی برجسته و ستاره‌شناس و محاسبی ماهر و زبردست بود. آلات رصدی دقیقی اختراع کرد و از حدود ۸۰۸ (۱۴۰۶) تا پایان عمرش ۸۳۲ (۱۴۲۹) فعالیت علمی داشته است. در دوران فعالیت علمی‌اش به تالیف کتاب‌های متعددی در زمینه ریاضیات و نوجوم پرداخته است مهم‌ترین این آثار عبارت‌اند از: زیج خاقانی، مفتاح الحساب، رسالهٔ محیطیه و رسالهٔ وتر و جیب. او ضمنا وسیله‌ای برای رصد به‌نام «طبق المناطق» اختراع کرد که برای یافتن عرض ستاره‌یی است و کتاب «نزهة الحدائق» در توصیف و تشریح آن نوشت. برجسته‌ترین ابداعات او در ریاضیات کسرهای اعشاری و محاسبه‌ی π با دقتی که تقریباً تا صد و پنجاه سال بعد گسترش نیافت و محاسبهٔ سینوس زاویهٔ یک درجه با روش حل پی‌درپی نوعی معادلهٔ درجه سوم است. او در حدود ۸۲۴ (۱۴۲۱) به دعوت الغ بیک از کاشان به سمرقند رفت و مدیر رصدخانهٔ سمرقند و مورد احترام ریاضی‌دانان و ستاره‌شناسان سمرقند بود. او در ۱۹ رمضان ۸۳۲ (۱۴۲۹) هنگامی که برای رصد به حومهٔ سمرقند رفته بود درگذشت.
هر چند فیزیکدان بود، ولی علاقهٔ اصلی‌اش متوجه ریاضیات و اخترشناسی بود؛ پس از دورهٔ طولانی بی‌نوایی و سرگردانی، سرانجام در سایهٔ حمایت سلطان الغ‌بیگ، که خود دانشمند بزرگی بود، موقعیت شغلی مطمئنی در سمرقند به‌دست آورد.
یک دانشگاه در آبیک قزوین به نام این دانشمند در سال ۱۳۸۵ تأسیس شده‌است .





برچسب ها : غياث الدين جمشيد كاشاني,

موضوع :
غياث الدين جمشيد كاشاني ,  , 

 

دکتر قریب در سال 1288 در یک خانوادهی مذهبی در تهران متولد شد. 

وی در سال 1306 شمسی، در اولین گروه دانشجویان ایرانی بودند که برای ادامهی تحصیل در رشتهی پزشکی به فرانسه رفتند. ایشان در پایان سال اول، در شهر رن فرانسه موفق به دریافت جایزهی لابراتور تشریح دانشکدهی پزشکی شد. وی در سال 1314 نخستین ایرانی بود که توانست در کنکور انترنی بیمارستان پاریس موفق شود. وی در سال 1317 به ایران بازگشتند.




برچسب ها : دكتر قريب, دكتر محمد قريب,

موضوع :
دكتر محمد قريب ,  , 

ايرج ميرزا نامدار به جلال الملک، از نوادگان فتحعلی شاه، فرزند غلامحسين ميرزا، شاعر دربار مظفرالدين ميرزا در دوران وليعهدی بود. در تبريز زاده شد. در دوران کودکی و نوجواني، زير نظر پدر و آموزگار سرخانه، زبان و ادبيات فارسی و مقدمات زبان عربی و فرانسه را آموخت . از سال های نوجوانی شعر می سرود . نخستين شعرهايش را در ستايش امير نظام گروسي، پيشکار وليعهد که خود اهل ادب بود ، سرود. ايرج به تشويق امير نظام، زبان فرانسه را در مدرسه دارالفنون تبريز آموخت.
در 19 سالگی پدرش را از دست داد و اداره خانواده را به دوش گرفت. مدتی نيابت مدرسه دارالفنون تبريز را به عهده داشت. بنا به رسم زمان، پيشه پدر را در پيش گرفت و مدتی به عنوان فخرالشعرا، جانشين پدر بود. پس از انقلاب مشروطيت، دربار مظفرالدين شاه را ترک کرد و به خدمت دولت درآمد. به سبب پيشه خود در شهرهای گوناگون به کارهای اداری پرداخت. در اين سال ها با شاعران همزمان خود از جمله اديب نيشابوري، دهخدا، بهار، عارف قزوينی و مرزاده عشقی آشنا شد. موضوع اشعار ايرج در اين دوره، افشای خودکامگی زمامداران، به مسخره گرفتن خرافه و پندارهای واهی و هجو رياکاری است.
پس از برپايی حکومت مشروطه وزارت معارف از شاعران خواست تا شعرهايی سازگار با وضعيت نو برای کتاب های درسی بسرايند. ايرج ميرزا، شعرهايی با درونمايه اخلاقي، بزرگداشت مقام پدر و مادر و گسترش ادب و ميهن دوستي، برای کتاب های درسی سرود. اين شعرها که زبانی ساده و روان داشتند، سالها برای آموزش کودکان در کتاب های درسی به چاپ رسيدند. قطعاتی مانند ما که اطفال اين دبستانيم، گويند مرا چو زاد مادر، پسر رو قدر مادر بدان از جمله اين شعرها هستند. او همچنين شماری از حکايت ها و نوشته های شاعران فرانسوی از جمله قطعه روباه و کلاغ را به فارسی برگرداند و به شعر درآورد. از ايرج ميرزا ترجمه ای نيز به جای مانده است که تاريخ شواليه دنکيشت نام دارد.
ايرج از شاعران دوره تجدد ادبی ايران است. مجموعه کامل اشعارش پس از مرگ او در تهران به چاپ رسيد . ايرج به سبب سکته قلبی درگذشت و در گورستان ظهيرالدوله در شمال تهران به خاک سپرده شد.
ايرج ميرزا را بايد يکی از معماران ادبيات نو کودکان ايران دانست. زيرا آگاهانه برای کودکان شعر سروده است. او مانند ديگر آغازگران اين راه، در کنار آفرينش آثار ديگر به ادبيات کودکان می پرداخت. ايرج ميرزا در روند رخدادهای انقلاب مشروطيت با جريان های نوانديش در گستره آموزش و پرورش آشنايی يافت و بر آن شد که برای کودکان شعر بگويد و از اين راه به آموزش و پرورش آن ها بپردازد




برچسب ها : ايرج ميرزا,

موضوع :
ايرج ميرزا ,  , 

 

خواجه نظام‌الدین عبیدالله زاکانی معروف به عبید زاکانی شاعر و نویسندهٔ طنزپرداز فارسی‌زبان قرن هشتم هجری است. علت مشهور بودن او به (زاکانی) نسبت داشتن او به خاندان زاکان است که این خاندان تیره‌ای از «عرب بنی خفاجه» بودند که بعد از مهاجرت به ایران به نزدیکی رزن از توابع همدان رفتند




برچسب ها : عبيد زاكاني,

موضوع :
عبيد زاكاني ,  , 

 

صادق هدايت در سه شنبه 28 بهمن ماه 1281 در خانه پدري در تهران تولد يافت.



برچسب ها : صادق هدايت,

موضوع :
صادق هدايت ,  , 

صائب تبريزي، شاعر اوايل قرن يادهم هجري است. وي را شاعر چشمه آئينه ها و باغ هاي پر گل مي دانند. او كه آفريننده دردها و شادي ها بود، يك سراينده زيبا پسند و سوخته دل محسوب مي گردد. در يك كلام مي توان او را از اختران ادبيات ايران دانست




موضوع :
صائب تبريزي ,  , 

 

 

کریم‌خان زَند (۱۱۹۳ – ۱۱۶۳ه‍.ق) (حکمرانی ۱۱۷۹ - ۱۱۹۳ ه‍.ق) که خود را وکیل الرعایا می‌خواند و نه پادشاه، یک ایلیاتی بانفوذ از طایفه زند بود که به فرمانروایی ایران رسید و بنیان‌گذار پادشاهی زندیان شد .

 

کریم‌خان توانست پس از فروپاشی حکومت نادر شاه افشار ٬ تمام بخش‌های مرکزی، شمالی، غربی و جنوبی ایران را تحت حکومت خود درآورد.




موضوع :
كريم خان زند ,  , 

سلام...

         سلامی به بلندای کوه...

فرارسیدن روزهای عزاداری و شهادت مرد آزادی خواه،امام حسین علیه السلام رو به همه شما عزیزانم تسلیت عرض می کنم.

امیدوارم که فلسفه این روز رو فهمیده باشین نه اینکه تنها ازش چرخ زدن توی خیابون هارو  فهمیده باشین و به قول دکتر شریعتی:

" حسین ع تشنه لبیک بود...

                حیف که تنها زخم های تنش را نشانمان دادند."

خب من نمیخوام در مورد این واقعه صحبت کنم چون همه شما بیشتر از من دراین مورد می فهمین.

موضوعی رو که میخوام بهش بپردازم یه شباهت هایی به این روزها و شهادت امام حسین ع هم داره و یه جورایی شبیه همن .

مقاومتی که صدها سال پیش صورت گرفت و هنوزم که هنوزه منه ایرانی بهش می بالم.

سلطان جلال الدین خوارزمشاه،مردی که برای دفاع از میهن،از خانوادش گذشت.از همسرش از فرزندانش از شاه بودن.چقدر دلیرانه جلوی قوم وحشی و ویرانگر مغول ایستاد و تاوان اشتباه مادر و پدرش رو پس داد.تاوان غرور...

یه لحظه با خودتون تصور کنین جلوی روتون یه لشگر از افراد خون خوار ایستاده و پشت سرتون هم یه رود خروشان که گذر کردن ازش تقریبا محاله و شما با یه لشگر کوچک به همراه زن و بچه این وسط گیر افتادین و چقدر زیباست از خودگذشتگی در راه وطن...

شبی آمد که می باید فدا کرد

به راه مملکت فرزند و زن را

چنین کاری از هر کسی برنمیاد که برای وطن از  زن و فرزند بگذره ولی سلطان جلال این کارو کرد چه عاشقانه از خانواده گذشت  و دنیا رو در عجب گذاشت...

سلطان جلال های زیادی رو ایران بزرگ و خسته به خودش دیده.

چه سردارانی که بر خاک نیفتادن،چه افسرهایی  که با خونشون این خاک پاک رو عطراگین نکردند ، چه مادرهایی از فرزندانشون نگذشتند و چه خون هایی که از برای وطن ریخته نشد.

یاد و نام همه رفتگان در راه وطن گرامی...

 

به پاس هر وجب خاکی از این ملک

چه بسیار ست ، آن سرها که رفته !

زمستی بر سر هر قطعه زین خاک

خدا داند چه افسرها که رفته !



توی این پست میخوام از بزرگ مردی یاد کنم که اندیشه هاش به درستی برای ما بیان نشده و هرکس هرطور که دوست داشته و به نفعش بوده تعبیری از اهداف و تفکراتش ارائه داده.....

کسی که همه ی عمرش رو صرف  آگاه کردن مردم کرد و هدفی جز نشون دادن راه انسانیت نداشت.کسی که فعالیت های بیدارگرانه‌اش باعث آزارش می شد و دست آخر دل شکستگی....

من در این مطلب برداشت های شخصی خودم رو از چنتا کتاب زیبای این یگانه مرد نوشتم و البته معتقدم که شریعتی فراتر از این هاست.

امیدوارم که کامل بخونین و من رو هم با نظراتون آشنا کنین...

دکتر شریعتی؛تنها یک شعار داشت و اون "خودت را  بشناس"بود.دکتر عقیده داشت که قبل از هرچیز یک انسان باید خودش رو اصلاح کنه و بعد به سراغ جامعه بره.

 

دکتر تنها رسالت انسان رو حرکت به سوی مبدا میدونست،نهایتی که در اون بتوانی انسانتر باشی نه برای اینکه به بهشت بری تنها برای اینکه به آرامش برسی،آرامشی که جز با آگاهی از خود بدست نمیاد....

شریعتی معتقد بود که هر قوم هر جامعه هر ملت،باید حس انسان بودن رو در خودشون تقویت کنند وگر نه بازیچه دست قدرتمندان خواهند شد،به خصوص ما که عنوان "جهان سومی" رو یدک می کشیم...

 

دکتر میگه که: قدرت و زور و اجبار فقط از فهمیدن یک انسان میترسن نه از تن تنومند...هرچقدرهم که قوی باشی بازم به یه عنوانی میدوشنت...

 در آخر این که ما جوونا باید آگاه باشیم،باید هدف داشته باشیم،عشق داشته باشیم....عشق به انسانیت،عشق به تعالی.....




دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ