منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره

بـا تـوگـويـم ميهنــم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم آسمـانـت را پُـلِ پـروازِ سُنبـل مـی کنـم در سـرِ پيـری جـوان مـی گـردمـی همچـون بهـار کـوچـه بـاغـت را پـر از آواز بلبـل مـی کنـم جـاودانـه ميهنـم اين بـار هـم مـی سـازمـت چون درفـش کـاويـان هر جای می افرازمت همچـو رستـم می کَـنم ديـو پليـدی را ز جـای چـون فـريـدون شـوکـت ديـريـنه می پـردازمت با تـو مـام ميهنـم ديـرينه پيمـان می کنـم گـر که ايـرانـم نبـاشـد، تـرک ايـن جـان می کنم همچـو آرش بر پَـرِ البـرز جـان بـر کَـف بـه پـای کوهسـاران را پُـر از آواز ايــران می کنم بـا تـو گـويـم ميهنـم اين بـار هـم گـل می کنم با تـو گـويـم ميهنم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
ایران جاویدان


عبارت «ایران باستان» مفهومی بسیار وسیع و پر دامنه است. با اینکه آغاز و پایان این 

دوره را نمی‌توان در زمان خاصی تحدید کرد و تعریف کامل و یکسانی برای آن وجود ندارد؛

اما با این‌حال «ایران باستان» گستره‌ای چندین هزار ساله در طول زمان و گستردگی‌ای

میلیون‌ها کیلومتر مربعی در پهنه مکان را در بر می‌گیرد. پهنه‌ای که حتی در یک زمان واحد،

قوم‌ها، باورها، شیوه‌های زندگانی، ادیان و حکومت‌های گوناگونی در آنحضور داشته‌اند. 

دستیابی به واقعیت‌ های تاریخی و آگاهی از شیوه‌های زندگانی و باورهای مردمان 

با چنین عبارت‌ هایی کلی (که گاه نتیجه نهایی آن نیز مثلاً با واژه «ارزشمند» در صورت 

مسئله می‌آید) ممکن نمی‌شود. به این ترتیب و برای دستیابی به پاسخی شایسته، در 

آغاز موظفیم که یا صورت مسئله خود را اصلاح کنیم و آن را به یک دوره کوچکتری محدود 

سازیم و یا واژه «ارزشمند» را از آن کنار بگذاریم. بی‌طرفی و واقع‌نگری در کار پژوهشی حکم

می‌کند که یک صفت کلی و نتیجه‌گیری نهایی را به گونه یکسان برای همه مردمان یک

کشور کهنسال و گسترده و پر تنوع بکار نبریم. این شیوه، علاوه بر دورماندن از دستیابی 

به واقعیت‌های تاریخی، موجب ضایع شدن حقوق مردان و زنانی هم می‌شود که بزرگترین

رنج‌ها را از حاکمان مستبد و زورگوی زمان خود تحمل کرده‌اند. نسبت دادن جایگاه و حقوق

شایسته و ارزشمند برای همگی زنان ایران باستان، نادیده انگاشتن و بی‌تفاوتی در برابر 

رنج‌های عمیق یک جامعه انسانی در دوره‌ای خاص است. 

   این شیوه پژوهشی چه تفاوتیبا این دارد که امروزه نیز حاکمان کشورهایی که در آن حقوق

انسانی پایمال می‌شود و زنان و مردان و جوانان و اندیشمندان اش در زندان‌ها و گورستان‌ها 

و محرومیت‌ها و مصیبت‌ها بسر می‌برند را جامعه‌ای مبتنی بر حقوق و آزادی‌های بشری بنامند؟




برچسب ها : تحليل ايران باستان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

آریا، نامی است که نیاکان مشترک اقوام ایرانی و هندی (مردمان شمال هند) (آنان که به زبان‌های هند و ایرانی سخن می‌گفتند) خود را بدان معرفی می‌کردند و آن را به معنی شریف، اصیل و آزاده دانسته‌اند. کسی که وابسته و از تبار قوم آریا باشد آریایی، آرین یا آریان می‌نامند.

تنها مورد کاربرد مجاز اصطلاح آریایی درباره اقوامی است که در ازمنه باستانی خود، خویشتن را آریا می‌نامیدند. هندیان و ایرانیان و مادها و اسکیت‌ها و آلان‌ها و اقوام ایرانی زبان آسیای میانه خود را آریا می خواندند. (ا. م. دیاکونوف: تاریخ ماد، ترجمه کریم کشاورز، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۰، ص ۱۴۲.




برچسب ها : آريا,

موضوع :
تاریخ ایران , سرزمين اريايي ,  , 


قابل توجه کسانی که ایران باستان را با غرب بعد از رنسانس


 در هم آمیخته اند و تمام تصاویری که از زن ترسیم می کنند

 

با منابع ایرانی تناقضی آشکار دارد.


سخن تهمینه همسر رستم:



« به گیتی ز خوبان مرا جفت نیست

چو من زیر چرخ کبود اندکی‌ست

کس از پرده بیرون ندیدی مرا

نه هرگز کس آوا شنیدی مرا »



برچسب ها : حجاب در شاهنامه,

اين سربازان پس از هفت روز راهپيمايي در بيابان به منطقه‌اي مي‌رسند که هم‌اکنون با نام «الخرقه» شناخته مي‌شود، پس از آن بود که سربازان ايراني ناپديد شدند و هيچ کس اثري از آنها نيافت... «کامبيز»، فرزند کوروش پنجاه هزار سرباز را از منطقه «تبس» به «سيوا» فرستاد تا با طرفداران ـ بت پرست ـ معبد آمون در مصر که يکي از ساتراپ‌ها يا استان‌هاي ايران به شمار می‌رفت و سر به شورش برداشته بودند، مقابله کند.............

 

 

 

 

                                       براي ديدن متن كامل به ادامه مطلب مراجعه نماييد.




برچسب ها : كشف بقاياي اجساد2500ساله سربازان ايراني در صحراهاي مصر+تصوير,

موضوع :
کوروش کبیر , تاریخ ایران ,  , 

ین مطلب خواندنی است اما نظرات مردم در فهم آن متفاوت است بعد از خواندن آن لطفا نظر خود را بگذارید .

قبل از همه باید متذکر گردید که در این نوشته، ایران به معنی ساکنین کشور ایران فعلی بکار گرفته میشود و در اینجا نه اصطلاح زبان شناسی مورد نظر است و نه مفهوم تباری و یا «نژادی».
طبق شواهد تاریخی، نام ایران تا دوره ساسانی نه در آثار و نوشته های حکومتهای هخامنشی و اشکانی و غیره و نه در نوشته های دیگران وجود نداشته و تا دوره ساسانی، کشور را بنام قوم حاکم می نامیدند، مثل هخامنشی، ماد، پارس، پارت و غیره. تنها در دوره ساسانی که حکومت متکی به دیانت انحصاری زرتشتی تشکیل گردید، با استناد به متن اوستا که بنا بر آن کشور اسطوره ای آریانوویچ که در حوالی خوارزم کنونی وجود داشته، به تمام سرزمین تعمیم داده شد و آن بدان معنا نیست که کل مردم ایران از تبار قوم آریا میباشند، زیرا مفهوم ایران نظیر معنی کشور ( کیش + ور ) بار دینی داشته است و تنها منحصر به ایران نیز نیست. نام سابق افغانستان آریانا میباشد و ایرلند و ایروان نیز همان مفهوم را دارند.................




برچسب ها : اینجا ایران است 2500 سال تمدن !!!!!!!!!!!!!!!,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

به گزارش عصر امروز به نقل از فارس، وقتی برای پوشش مجمع عمومی فدراسیون دوچرخه‌سواری به وزارت ورزش و جوانان رفته بودیم با حجت‌الله خطیب، سرپرست موقت فدراسیون کشتی که بیش از یک سال است از مدت سرپرستی‌اش بر این فدراسیون می‌گذرد مواجه شدیم که این روزها با چالش‌های زیادی روبرو است و هر روز با حاشیه‌ای تازه مواجه می‌شود.

آخرین چالشی که برای این فدراسیون پیش آمده تعطیلی اردوی فرنگی‌کاران توسط محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی به علت عمل نکردن فدراسیون کشتی به تعهداتش و پرداخت نشدن حقوق کادر فنی بوده است؛ موضوعی که بعد از آن با اعلام رسول جزینی، مربی تیم ملی کشتی فرنگی بر عدم ادامه همکاری کادر فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی ابعاد تازه‌ای پیدا کرد.

حجت‌الله خطیب که مانند همیشه تمایلی به رویارویی با خبرنگاران و پاسخگویی نداشت وقتی با اصرار خبرنگار فارس مواجه شد تن به مصاحبه داد، هر چند که پاسخ شفافی به سؤالات موجود در ذهن اهالی کشتی و مخاطبان نداد.

خطیب که ید طولایی در شفاف سخن نگفتن با رسانه‌ها دارد و هر بار که حاشیه‌ای درست می‌شود مانند قبل پاسخگوی هیچ رسانه‌ای نیست؛ پاسخ‌های جالبی را به خبرنگار خبرگزاری فارس ارائه کرد؛ از مشکلات اقتصادی کشور و تحریم گرفته تا عدم خرید نفت ایران توسط کشورهای دیگر.

وی گفت: کشور تحریم است و گرفتاری‌های مختلف اقتصادی وجود دارد که باید با این شرایط برنامه‌ها را تنظیم کرده و پیش ببریم. کسانی‌که امروز درگیر کار اجرایی در کشور می‌شوند، باید خیلی جدی برای انجام وظیفه تلاش کنند. باید این شرایط را تحمل کنیم تا از سختی‌ها عبور کرده و به موفقیت برسیم. برای این موضوع نیاز به افراد ایثارگری داریم که از این سختی‌ها عبور کنیم و با داد و قال نمی‌توان کاری پیش برد، چون ممکن است مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد. تحریم هستیم و نمی‌گذارند نفت را هم بفروشیم، از هر طرف ما را تحت محاصره قرار می‌دهند. ما ایرانیان سلحشور و جنگجو مبارزه می‌کنیم، از جمله این مردان خادم و بنا هستند که دست به دست هم از این مسیر عبور خواهیم کرد.

سرپرست موقت فدراسیون کشتی پس از مقدمه‌ای نسبتاً طولانی، درباره مسائل اقتصادی و سیاسی کشور، درباره خواسته‌های محمد بنا که منجر به تعطیلی اردوی تیم ملی کشتی فرنگی شد، گفت: آنچه بنا مطرح می‌کند حرف درستی است و برای پیشرفت کار است. باید شرایط فراهم شود که ما هم فراهم خواهیم کرد. آنچه که ما را محکم می‌کند، باید بدانیم یک ایرانی مسلط به مسئولیت هستیم. بیگانگان طراحی‌هایی کرده‌اند که ما را بشکنند. شرایط سخت امروز را تحمل می‌کنیم و کار را با موفقیت پیش می‌بریم. در این راه سختی‌هایی وجود دارد که از پیش رو برداشته خواهد شد.

به گزارش فارس، ‌محمد بنا بلافاصله بعد از بازگشت از اسپانیا دستور به تعطیلی اردوی فرنگی‌کاران و عدم تشکیل اردوی جوانان و نوجوانان داد. خطیب درباره اینکه محمد بنا چه زمانی برمی‌گردد و استارت اردوی فرنگی‌کاران زده می‌شود، گفت: بنا متعلق به کشتی فرنگی ایران است، فرنگی یعنی بنا؛ بنا یعنی ایران؛ ایران یعنی کشتی فرنگی.

جمشید خیرآبادی یکی از دستیاران محمد بنا در المپیک لندن، که به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان انتخاب شده است دستمزد بالایی دریافت کرده است ؛دستمزدی که به گفته خیرآبادی در سطح مربیان تراز اول فوتبال جهان است.

خطیب در پاسخ به این سؤال که، خیرآبادی که هدایت تیم ملی کشتی فرنگی آذربایجان را به عهده گرفت و رقم بالایی را به عنوان دستمزد دریافت کرده است و آیا در این شرایط مربیان داخلی نباید انتظار پرداخت حقوق‌شان را داشته باشند؟ گفت: خیرآبادی در مقابل بنا خیلی کوچک بود، پول ارزش نیست، قبل از اینکه من بیایم کسی حقوق نمی‌گرفت.

کمیته ملی المپیک اواسط آذرماه چکی به مبلغ یکصد میلیون تومان بابت حقوق کادر فنی تیم‌های ملی و کشتی‌گیران به حساب فدراسیون کشتی واریز کرد که به گفته مسئولان این فدراسیون این پول خرج پرداخت حقوق معوقه کارمندان فدراسیون شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که ۱۰۰ میلیون تومان پرداختی از سوی کمیته ملی المپیک در چه راهی صرف شد؟ گفت: آن پول در راه کشتی هزینه شده است، مجموع کمکی که کمیته ملی المپیک بعد از المپیک به ما کرده است، ۲۵۰ میلیون تومان بوده است، در حالی که ما خانه کشتی را داریم، حقوق پرسنل را هم داریم. در تمام این مدت تیم‌ها در اردو بودند، چندین مسابقه و اعزام داشته‌ایم، هرکدام از اعزام‌های ما ۲۵۰ میلیون تومان می‌شود. آنچه از ما خواسته‌اند انجام داده‌ایم و بقیه کارها هم انجام می‌شود.

اساسنامه فدراسیون کشتی چندی پیش توسط عده‌ای از کارشناسان نوشته و اصلاح شد و به گفته مسئولان فدراسیون برای فیلا ارسال شد. البته این در حالی است که این اساسنامه باید به تأیید مسئولان کمیته ملی المپیک هم برسد، اما آنها از این موضع ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

خطیب درباره اصلاح اساسنامه فدراسیون کشتی، عنوان کرد: اساسنامه را در اختیار وزارت ورزش گذاشته‌ایم و یک نسخه از آن را هم برای فیلا ارسال کرده‌ایم، البته اساسنامه ارسال‌شده پیشنهادی است و نهایی نیست. نظرات فیلا را می‌گیریم و چنانچه اصلاحاتی مدنظر باشد انجام می‌دهیم و سپس در مجمع عمومی به تصویب خواهد رسید.



دود 10 روز پیش بود که خبری در رسانه ها منتشر شد با این مظمون که فیروز نادری دانشمند ایرانی ناسا به عنوان مسوول اکتشافات سازمان فضایی آمریکا انتخاب شده است.

به گزارش بانکی دات آی آر، پیش از آن هم خبری روی خروجی بسیاری از خبرگزاری ها رفت که ساناز اهری،دختر جوان ایرانی، با پیشنهاد مدیران گوگل از این پس یکی از کارکنان این غول جستجوی اینترنتی خواهد بود.

احساس شما ازشنیدن چنین خبرهایی درباره ایرانیان مقیم خارج چیست؟ افتخار می کنید؟ بی تفاوت هستید؟ یا رشک می ورزید؟

مطمئنا کم نیستند تعداد ایرانیانی که در.....................




برچسب ها : ايراني بودن تنها افتخار است,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

pic15 www.3et.ir 2 زیباترین اس ام اس برای شب یلدا

 

درنای خشک مرثیه خوان نمانده است / طفلی برای زینت کبری نمانده است

باید به جای حافظ و سعدی لهوف خواند / دیگر برای ما شب یلدا نمانده است . . .
یا حسین
::
::
همهً شب های غم آبستن روز طرب است
یوسف روز ز چاه شب یلدا آید
::
::
یلدا، تو را دوست دارم، به اندازه همه ستاره هایى که در چشم هایت مى درخشند،
اى خواستنى ترینِ شب ها! طعم تو، به اندازه همه صبح هاى دل انگیز آفتابى بهار، شیرین است.
::
::
مهم نیست هندونه ی شب یلدات شیرین نباشه
یا انارات ترش از آب دراد
یا کدو تنبلی که بار میذاری بیمزه بشه
یا چند تا از گردوهایی که می شکونی پوک باشه
مهم اینه که کسی داری که یلدا رو بهت تبریک بگه
::
::
میان دوستـــان افتاده ای تک / رخت هندونه ،زلفت عین پشمک!
برایت می زنم اینک پیامک / شب یلدای تو ای گــــــل! مبارک!
::
::
بیا ای دل کمی وارونه گردیم ، برای هم بیا دیوونه گردیم ، شب یلدا شده نزدیک ای دوست
برای هم بیا هندونه گردیم . شب یلدا مبارک
::
::
شب یلد ا و وصف بی مثالش / خداوند

ا مخواه ،هرگز زوالش
شب یلدا فراتر از همه شب / نبینم هیچ کس افتاده در تب
شب یلدا زحزن و غم مبراست
شب یلدا مبارک
::
::
به صد یلدا الهی زنده باشی / انار وسیب وانگورخورده باشی
اگریلدای دیگرمن نباشم، تو باشی وتو باشی وتو باشی
پیشاپیش یلدات مبارک
::
::
شب یلدا همیشه جاودانی است / زمستان را بهارزندگانی است
شب یلدا شب فر و کیان است / نشان ازسنت ایرانیان است
یلدا مبارک
::
::
امسال چه زیباست شب یلدای من طولانی ترین شبی که به تو
فکر مکینم و از یادآوری نگاه پر مهرت شب سیاهم
لبریز از نور عشق میشود معبودم
یلدا مبارک
::
::
شما را گر شب یلدا بلنده / مرا لیست طلبکارا بلنده
از اول شانس و اقبالم کج افتاد / زمانه ناقلا با من لج افتاد
اگرچه بخت من چون شام تاره / در اون بالا ندارم یک ستاره
ولی هندونه ام در شام یلدا / سفیدیش بود چون شیر گاوا
انارم ترش و گردوهام پوچه / و چشمان زنم افسوس لوچه
بود آجیل تلخ و سیب ها کال / و قطعاً می شود وارونه ام فال
خلاصه در شب یلدای بنده / بود اوضاع و حالم باب خنده
::
::
شب یلدا عزیزه هندوانه
اگرچه ترش و لیزه هندوانه !
بهایش را چو پرسیدم ز یارو
بگفتا هیس ! جیزّه هندوانه !
::
::
تو خوبی!
تو بهترینی!
تو تکی!
اینم از هندونه شب یلدات. بذارشون تو یخچال خنک شه ! یلدا مبارک!
::
::
آماده باش
فردا روز بزرگیه روزی که منتظرش بودی
چشم همه به تو
خیلی روت حساب کردم فردا شمرده میشی !
یلدا مبارک
::
::
یلدا، مجالى است براى تکرار هر آنچه روزگارى، سرمشق خوبى هایمان بوده اند و امروز بر روى طاقچه عادت هایمان غبار مى گیرند.
::
::
یلدا یعنی بهانه ای برای در کنار هم شاد بودن و زندگی یعنی همین بهانه های کوچک گذرا.
یلداتان مبارک و زندگیتان پر از بهانه های شاد باد.
::
::
سهم من از شب یلدا شاید…
قصه ای از غصه و انار سرخی که پر از دلتنگی ست
غم هایم بلند همانند شب یلداست
::
::
شب یلدا شب بزم و سرور است
شبی طولانی و غمها بدور است
شباهنگام تا وقت سحرگاه
بساط خنده و شادی چه جوراست
یلدا مبارک




برچسب ها : اس ام اس شب يلدا 91,

وقتي برگ ريزان پاييز به ايستگاه آخر مي‌رسد و زمستان برفي براي پوشيدن لباس سفيدش آماده مي‌شود، يلدا ميان اين رفت و آمد فصل‌ها، جشني به اندازه طولاني‌ترين شب سال بر پا مي‌كند.
 

سال‌هاست شب‌چله يا همان شب يلدا، بهانه‌اي مي‌شود تا خانواده‌هاي ايراني دور همديگر جمع شوند و طولاني‌ترين شب سال را جشن بگيرند.

گرچه در عصر ما، مردم شب يلدا را با شيريني، تنقلات و ديد و بازديدها گرامي مي‌دارند و اين شب براي ما با هندوانه‌هاي روي سفره‌ها تداعي مي‌شود، اما نبايد فراموش كنيم كه اين شب نه فقط متعلق به دوره ماست و نه فقط به مراسم‌ امروزي ختم مي‌شود.




برچسب ها : شب يلدا, يلدا مبارك,


آیا میدانید؟

 

1- پایه های اقتدار و افتخار هخامنشیان زمانی شکل گرفت که کمبوجیه اول- فرمانروای هخامنشی- با ماندانا ، دختر آستیاگ پادشاه مادازدواج کرد که ثمره این ازدواج میان دو سلسله آریایی ، کورش کبیر بود.

 

2- آریو برزن (آریا برزین): یکی از سرداران دلیر ایرانی بود که در آن هنگام که اسکندر قصد تصرف شهر پارسه(تخت جمشید) را داشت این سردار در تنگه پارس(کهگلویه) اسکندر و سپاهیان او را به دام انداخت . سپاه ایران با غلطاندن سنگ ها ، تلفات زیادی به سپاه اسکندر وارد کردند . که سرانجان در این نبرد بدون اینکه خود را تسلیم کند تا آخرین نفس ایستادگی کرد و جان خود را در راه آرمان های کورش از دست داد .

 

3- این رویداد را مورخ یونانی ، گزنوفن شرح می دهد : هنگامی که سپاه کوروش بر شوش غلبه می کند ، پانته آ ملکه و همسر ابرداتس پادشاه شوش به اسارت در می آید و پادشاه فرار می کند و برای تجدید قوا و اتحاد به حکومت آشور پناه می برد .

آراسیب یکی از فراندهان سپاه کوروش به این زن به اسارت درآمده که از نهایت زیبایی برخوردار بود به چشم طمع نگاه می کند . زمانی که کوروش این موضوع را فهمید او را تنبیه و به یکی از مناطق دورافتاده از حکومت تبعید می کند .

از آن زمان پانته آ مورد رحمت و محبت کوروش قرار می گیرد و آراسیب با شنیدن این اخبار به سپاه کوروش ملحق می شود و در یکی از جنگ ها در راه آرمان های کوروش جان خود را از دست می دهد .

 

4- هخامنشیان 220 سال حکومت کردند

 

5- در هنگام فتح بابل بیش از 40 هزار اسیر از بابل مراجعت کردند و به دستور کوروش کبیر آزاد شدند

 

6- کوروش کبیر معتقد بود : "پادشاه نباید تجارت کند چرا ه زراندوزی پادشاه، مردم را فقیر می کند و او را از حال مردم غافل می کند ".

 

7- پارت ها موسس سلسله اشکانیان هستند

 

8- پایتخت مادها به گویش آریایی هگمتانه – به گویش یونانی اکباتان – و امروزه همدان است

 

9- مهمترین کار مادها شکست امپراتوری آشور بود .

 

10- پیامبر ایران باستان (زرتشت پاک) از قوم ماد بود .




برچسب ها : بريده هاي تاريخ 1,

ایرانیان همیشه از دیرباز تشنه عدالت و دادگستری بودند و برای اجرای دقیق آن ، جدیت و تلاش فراوانی از خود نشان می دادند. هرودوت مورخ یونانی می نویسد :"یکی از شهریاران هخامنشی به نام کمبوجیه که نخستین فاتح مصر بود . یکی از قضات را که رشوه گرفته بود ، محکوم به اعدام کرد . " این حکم سنگین برای چنین خطاهایی نشان می دهد که دستگاه حکومتی آن زمان تا چه حد و اندازه ای نسبت به بی عدالتی سختگیر و گذشت ناپذیر بودند .

نیاکان ما کودکان را هم با خود به صحن دادگاه می آوردند تا شاهد اجرای عدالت باشند . هدف اصلی از این کار این بود که عدالت خواهی را از همان دوران طفولیت در شخصیت رو به رشد آنها پرورش دادند.




برچسب ها : عدالت در ايران باستان,

شاید امروز بخشی از جوانان کشور ندانند که میهن شان چه زمانی اران نامیده شده است و چرا به این کشور "ایران " گفته اند . لازم است قبل از هرگونه مطلبی ، ابتدا جوانان عزیز با توجه به تسمیه ایران آشنا شوند ، سپس به مباحث دیگر پرداخته شود .

نام مقدس ایران ، واژه ایست که قرنهای متمادی بر زبان ها جاری بوده و هست . نامی که نیاکان با خرد و نیک اندیشمان بر سرزمین خود که روزگاری آن را "قلب مشرق زمین" و " ناف جهان " می نامیدند ، گذاشتند . سرزمینی که در" اوستا "از آن به عنوان نخستین و بهترین آفریده اهورامزدا ، یاد شده است .

این سرزمین ، گهواره پرورش بزرگ مردانی گردیده است که جهانیان را به زندگی بر پایه اصولی چون: راستی ، پاکی ، آزاد منشی و اهریمن ستیزی فراخوانده و در دامن پیامبرانی را پروریده که پیام راستین خدا را برای نجات بشر از شرک و بت پرستی به ارمغان آورده و ندای عدل و دادخواهی و ظلم ستیزی را سرداده اند .

بنابراین انچه در شاهنامه فردوسی استفاده می گردد ،تاریخ کشور ما از ابتدا تا سلطنت " ایرج " ، تاریخ آریائیان ، و پس از ایرج و برنشستن " منوچهر " به سلطنت ، تاریخ ایران است . لذا آنگونه که خواهد آمد ، نام ایران تلفیقی  است از "ایرج" و واژه "ایرانویچ" خاستگاه اولیه ایرانیان .

 

ایران ویچ خاستگاه اولیه ایرانیان :

در کتاب اوستا ، که از کهن ترین و مستند ترین نوشته های بازمانده ایرانی است ، خاستگاه اولیه ایرانیان "ائیریانم وئجور" نامیده شده که در زبان پهلوی "ایرانویچ" شده است . واژه ایرانویچ واژه مرکبی است که از دو جز تشکیل شده است . جز نخست آن "ایران" و جز دوم آن " ویچ" به معنی تخمه و نژاد و نجیب و شریف است . هنگامی که جائی به این نام نامیده می شود ، واضح است که باید جایگاه نژاد ایرانی باشد و ایرانیان از آنجا برخاسته باشند و این نام می تواند راهنمای خوبی برای تعیین جای ایرانیان باشد . اکنون باید دید " ایرانویچ " از نظر جغرافیای در کجا واقع شده است . در این باره نظریات گوناگونی از سوی محققین ارائه شده است که از آوردن همه فرضیه ها خود داری می کنم و مستند ترین نظریه ها را که اکثر مورخین و محققین در آن اتفاق نظر دارند و بر آن صحه گذاشته اند ، توضیح خواهم داد و آن گفتار اوستا در بخش " وندیداد " است که محل "  ایرانویچ  "را  در کنار رود " ونگوهی دائیتی " دانسته  و  در متون پهلوی ، " ونگوهی دائیتی " همان " وهرود " است که امروز " جیحون " نامیده می شود .

بنابراین می توان تصور کرد که همین ناحیه که جیحون آن را آبیاری می کرده و بسیار آبادا و حاصلخیز بوده است ، جایگاه اولیه ایرانیان و خاستگاه آنان بوده که در اثر سرد شدن ناگهانی هوا و یا به خاطر اقوام زرد پوستی که از سوی شمال ایران به ایرانیان فشار می آوردند ، گروهی از ایرانیان ، جایگاه اصلی خود را ترک می کنند و به فلات ایران مهاجرت می کنند و این مهاجرت چندین بار صورت می گیرد .

آنچه مسلم است ، پس از جدائی قوم هندی از قوم ایرانی و کوچ انان به سوی مرکز تاریخ ایشان ، در قبیله واحدی که از نظر نژادی ، ریشه ایرانی داشت گسستگی بوجود آمد و طوایف مختلف ایرانی نژاد از یکدیگر جدا گشتند و سه قبیله بزرگ ایرانی که می توان انان را طایفه های " سرمی " – " تورجی " – " ایرجی " خواند ، بوجود آمدند و تبلور یافتند .حقیقت تاریخی این تقسیم قبایل ایرانی را در داستان نمادین "فریدون " و پسرانش سلم و تور و ایرج می توان بازیافت ، که پس از شکست ضحاک و برچیده شدن حکومت بابلیان به دست فریدون ، مجدداً آریاییها از اطراف و اکناف ، به دور هم جمع شدند و فریدون بر انان پادشاهی راند .

فریدون در پنجاهمین سال سلطنت خود ، یکی از دختران ضحاک را به همسری برگزید . از این دختر دو پسر به نام های سلم و تور به دنیا امدند و از همسر دیگرش که نامش " ایراندخت " و پارسی نژاد بود ، پسری به نام "ایرج " متولد شد . فریدون پس از بازگشت نظام آریائی ، ممالک خویش را بین سه فرزندش تقسیم کرد . روم را تا بلاد فرنگ ، به پسر بزرگش سلم داد و او را با گروهی از آریاییان به دیار اروپا فرستاد . تبت و چین و بلاد شرق را به تور داد که "تور" وجه تسمیه کشور " توران " است و آنگاه ایران زمین ، عراق و شهرهای آن سرزمین مغرب را به ایرج داد و آن را به تاج و تخت مخصوص نشاند و فردوسی در این باره وی فرماید :

 

نهفته  چو بیرون کشید از نهان                      به سه بخش کرد آفریدون جهان

یکی روم و خاور یکی ترک وچین               سوم  دشت  گردان ایران زمین

نخستین به سلم اندرون بنگرید                     همه روم و خاور مر اورا گزید

بفرمود   تا   لشکری   برکشید                      گرازان  سوی خاور اندر کشید

دگر  تور را  داد  توران زمین                           ورا  کرد  سالار ترکان  و چین

بزرگان  بر او  گوهر افشاندند                        جهان پاک توران شهش خواندند

پس  آن گه نیابت به  ایرج رسید                     مر او را  پدر شهر ایران  گزید

هم ایران و هم دشت نیزه  وران                     همان  تخت شاهی  و تاج سران 

بدو  داد  کاو را  سز ا  دید گاه                         همان تیغ و مهر و نگین و کلاه

نشستند  هر سه به آرام  و شاد                    چنان  مرزبان  فرخ  نژاد

 

ایر : ایران

 

پس از سه بهره شدن نزاد آریا ، آن گروه از نژاد آریا که مهاجرت نکردند در ناف یا مرکز جهان که به زبان اوستائی "ائیریه " خوانده می شود ، ساکن شدند و با نام " ایرج" مشهور شدند و ایرج مخفف همان واژه اوستائی است که به پهلوی و فارسی دری ، ایرانویچ تلفظ می شود که ناف یا مرکز جهان معنی می دهد .

آریای ها به زبان اوستائی " ائیرین " و به زبان پهلوی و دری "ایر " خوانده می شوند . ایر در لغت به معنای "آزاده" است و جمع آن با ایران به معنی " آزادگان " است .

 با توجه به آنچه از کتاب ایرانویچ دکتر بهرام فره وشی استفاده می شود ف واژه ایران در نام های جغرافیایی " اران " و " آلبان " دیده می شود . همچنین نام محلی جمهوری " استی " شوروی در شمال کوه های قفقاز نیز به صورت " ایرستان " تلفظ می شود که مرکب از واژه "ایر " به معنی ایران و" استان " که به معنی جایگاه ایرانیان است .




آیا می دانید؟

 

1- آذربایجان به دلیل داشتن بیشترین آتشکده ها به "مهد آیینی ایران باستان "به شمار می آید .

2- نام آذربایجان از آتش  سرچشمه می گیرد . چرا که در این منطقه در زمان هخامنشیان آترپات(نگهبان آتش) و این ناحیه نیز به (آتورپاتکان) نامگذاری شد که رفته رفته به آذربایجان تغییر یافت .

3- دقیقترین تقویم دنیا ، تقویم ایران باستان است که هر 3770 سال یک رو زاشتباه دارد در صورتی که تقویم میلادی هر 3330 سال یک روز اشتباه دارد .

4- دانشگاه جندی شاپور به دستور شاپور اول ساسانی در حدود2000سال پیش پایگذاری شد و در زمان انوشیروان ساسانی گسترش یافت .

5- وقتی در زمان صلح دائم ایران و روم فرستاده قیصر روم به ایران آمد و هدایایی را تقدیم کرد از طاق کسرا دیدن کرد و به معماری ایران تحسین گفت اما در ادامه بازدید از خمیدگی قسمتی از آن بسیار شگفت زده شد و گمان برد اشتباهی رخ داده است و به حاظران گفت دلیل آن چیست ؟ حاظران به او گفتند ، در زمان ساخت این بنا پیرزنی در کنار محل ساخت ، کلبه داشت . انوشیروان خواست که کلبه را از او بخرد ولی پیر زن به دلیل وابستگی به آنجا ، قصد فروش خانه اش را نداشت . پس انوشیروان دستور داد که عمارت را به شکلی بسازند تا به کلبه آن پیرزن آسیبی نرسد و حال کج بودن قسمتی از این بنا به ابن دلیل است . سفیر روم در شگفتی تمام گفت : اکنون کج بودن این بنا از راست بودنش راست تر است .

6- ابومسلم خراسانی ( از نوادگان بزرگمهر ، وزیر نامدار انوشیروان دادگر ) اولین کس و تاثیر گذار ترین کس برای بیرون راندن عرب ها از ایران و شکوه دوباره ایران بود .

7- سلطان محمود غزنوی کمک بسیار زیادی در زمان فردوسی برای زنده ماندن زبان فردوسی نمود . از دیگر بزرگان که برای زنده ماندن زبان فارسی کتاب های زیادی نوشته اند می توان افراد ی را نام برد : ابوعلی سینا – ابوریحان بیرونی – خواجه نصیرالدین طوسی – امام محمد غزالی – ناصر خسرو قبادیانی و ... .

8- امروزه بیش از 2000 کلمه فارسی در زبان عربی وجود دارد .

 

9- کشورهای افغانستان – تاجیکستان – قسمتی از پاکستان به زبان فارسی صحبت می کنند .

10- جنگهای گلادیتوری در فرهنگ ایران جایگاهی نداشت چرا که ایرانیان ، اسران را وسیله تفریح خود قرار نمی دادند




برچسب ها : ايا ميدانيد؟ ,

 


 

آیا میدانید؟

 

1- پایه های اقتدار و افتخار هخامنشیان زمانی شکل گرفت که کمبوجیه اول- فرمانروای هخامنشی- با ماندانا ، دختر آستیاگ پادشاه مادازدواج کرد که ثمره این ازدواج میان دو سلسله آریایی ، کورش کبیر بود.

 

2- آریو برزن (آریا برزین): یکی از سرداران دلیر ایرانی بود که در آن هنگام که اسکندر قصد تصرف شهر پارسه(تخت جمشید) را داشت این سردار در تنگه پارس(کهگلویه) اسکندر و سپاهیان او را به دام انداخت . سپاه ایران با غلطاندن سنگ ها ، تلفات زیادی به سپاه اسکندر وارد کردند . که سرانجان در این نبرد بدون اینکه خود را تسلیم کند تا آخرین نفس ایستادگی کرد و جان خود را در راه آرمان های کورش از دست داد .

 

3- این رویداد را مورخ یونانی ، گزنوفن شرح می دهد : هنگامی که سپاه کوروش بر شوش غلبه می کند ، پانته آ ملکه و همسر ابرداتس پادشاه شوش به اسارت در می آید و پادشاه فرار می کند و برای تجدید قوا و اتحاد به حکومت آشور پناه می برد .

آراسیب یکی از فراندهان سپاه کوروش به این زن به اسارت درآمده که از نهایت زیبایی برخوردار بود به چشم طمع نگاه می کند . زمانی که کوروش این موضوع را فهمید او را تنبیه و به یکی از مناطق دورافتاده از حکومت تبعید می کند .

از آن زمان پانته آ مورد رحمت و محبت کوروش قرار می گیرد و آراسیب با شنیدن این اخبار به سپاه کوروش ملحق می شود و در یکی از جنگ ها در راه آرمان های کوروش جان خود را از دست می دهد .

 

4- هخامنشیان 220 سال حکومت کردند

 

5- در هنگام فتح بابل بیش از 40 هزار اسیر از بابل مراجعت کردند و به دستور کوروش کبیر آزاد شدند

 

6- کوروش کبیر معتقد بود : "پادشاه نباید تجارت کند چرا ه زراندوزی پادشاه، مردم را فقیر می کند و او را از حال مردم غافل می کند ".

 

7- پارت ها موسس سلسله اشکانیان هستند

 

8- پایتخت مادها به گویش آریایی هگمتانه – به گویش یونانی اکباتان – و امروزه همدان است

 

9- مهمترین کار مادها شکست امپراتوری آشور بود .

 

10- پیامبر ایران باستان (زرتشت پاک) از قوم ماد بود .




آیا می دانید؟

 

 

1- آذربایجان به دلیل داشتن بیشترین آتشکده ها به "مهد آیینی ایران باستان "به شمار می آید .

2- نام آذربایجان از آتش  سرچشمه می گیرد . چرا که در این منطقه در زمان هخامنشیان آترپات(نگهبان آتش) و این ناحیه نیز به (آتورپاتکان) نامگذاری شد که رفته رفته به آذربایجان تغییر یافت .

3- دقیقترین تقویم دنیا ، تقویم ایران باستان است که هر 3770 سال یک رو زاشتباه دارد در صورتی که تقویم میلادی هر 3330 سال یک روز اشتباه دارد .

4- دانشگاه جندی شاپور به دستور شاپور اول ساسانی در حدود2000سال پیش پایگذاری شد و در زمان انوشیروان ساسانی گسترش یافت .

5- وقتی در زمان صلح دائم ایران و روم فرستاده قیصر روم به ایران آمد و هدایایی را تقدیم کرد از طاق کسرا دیدن کرد و به معماری ایران تحسین گفت اما در ادامه بازدید از خمیدگی قسمتی از آن بسیار شگفت زده شد و گمان برد اشتباهی رخ داده است و به حاظران گفت دلیل آن چیست ؟ حاظران به او گفتند ، در زمان ساخت این بنا پیرزنی در کنار محل ساخت ، کلبه داشت . انوشیروان خواست که کلبه را از او بخرد ولی پیر زن به دلیل وابستگی به آنجا ، قصد فروش خانه اش را نداشت . پس انوشیروان دستور داد که عمارت را به شکلی بسازند تا به کلبه آن پیرزن آسیبی نرسد و حال کج بودن قسمتی از این بنا به ابن دلیل است . سفیر روم در شگفتی تمام گفت : اکنون کج بودن این بنا از راست بودنش راست تر است .

6- ابومسلم خراسانی ( از نوادگان بزرگمهر ، وزیر نامدار انوشیروان دادگر ) اولین کس و تاثیر گذار ترین کس برای بیرون راندن عرب ها از ایران و شکوه دوباره ایران بود .

7- سلطان محمود غزنوی کمک بسیار زیادی در زمان فردوسی برای زنده ماندن زبان فردوسی نمود . از دیگر بزرگان که برای زنده ماندن زبان فارسی کتاب های زیادی نوشته اند می توان افراد ی را نام برد : ابوعلی سینا – ابوریحان بیرونی – خواجه نصیرالدین طوسی – امام محمد غزالی – ناصر خسرو قبادیانی و ... .

8- امروزه بیش از 2000 کلمه فارسی در زبان عربی وجود دارد .

 

9- کشورهای افغانستان – تاجیکستان – قسمتی از پاکستان به زبان فارسی صحبت می کنند .

10- جنگهای گلادیتوری در فرهنگ ایران جایگاهی نداشت چرا که ایرانیان ، اسران را وسیله تفریح خود قرار نمی دادند

 




برچسب ها : ايا ميدانيد؟ ,


دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ