منوی اصلی
موضوعات وبلاگ
وصیتنامه شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره

بـا تـوگـويـم ميهنــم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم آسمـانـت را پُـلِ پـروازِ سُنبـل مـی کنـم در سـرِ پيـری جـوان مـی گـردمـی همچـون بهـار کـوچـه بـاغـت را پـر از آواز بلبـل مـی کنـم جـاودانـه ميهنـم اين بـار هـم مـی سـازمـت چون درفـش کـاويـان هر جای می افرازمت همچـو رستـم می کَـنم ديـو پليـدی را ز جـای چـون فـريـدون شـوکـت ديـريـنه می پـردازمت با تـو مـام ميهنـم ديـرينه پيمـان می کنـم گـر که ايـرانـم نبـاشـد، تـرک ايـن جـان می کنم همچـو آرش بر پَـرِ البـرز جـان بـر کَـف بـه پـای کوهسـاران را پُـر از آواز ايــران می کنم بـا تـو گـويـم ميهنـم اين بـار هـم گـل می کنم با تـو گـويـم ميهنم ايـن بـار هـم گـل مـی کنـم
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی
ابر برچسب ها
ایران جاویدان

شاهزاده ایرج در نسل ما  شاعری زشت گو و رکیک نویس معرفی شد تا جایی که اسم او در هر جمعی برابر بود با گفته های زشت. اما واقعیت این است که ایرج میرزا شخصیت با ادب و تحصیل کرده ای بود و در کنار الفاظی که بکار برد اهداف بزرگی داشت. امروز دیگر کسی نمیداند که او چقدر به تعلیم و تربیت اهمیت داده. کسی نمیداند شعر روباه و زاغ .قلب مادر. موش و شیر و و و بسیاری از اشعار که هنور در کتب اموزشی موجود است را ایشان با ترجمه ی داستان های کوتاه فرانسوی و منظوم کردن آنها نوشته و باعث تاسف است. شاه و جام مثنوی 91 بیتی از ایرج میرزا یک کلاس کامل است برای شعرای ایماژیست و دقت در این شعر نتیجه ای را برای هرکس که به پیشرفت فکر میکند به همراه دارد. در پایان این مثنوی  به توانایی های شاعر پی میبرید . ضمن اینکه درسی را نیز در انتها فرا خواهید گرفت.



بيش از بيست و يك سال از پايان نبردي مي گذرد كه فرزندان اين سرزمين با توسل و ذكر ائمه معصومين ( ع ) تعريفي تازه براي معنويت، رشادت و مظلوميت را در تاريخ ايران زمين ثبت كردند . نبردي كه در آن واژه غيرت و مردانگي در عمل تعريف شد و نبردي كه در آن رزمندگان در فداكاري و گذشت از يكديگر سبقت مي جستند .

در اين دوران آتش و خون لحظه هاي عمليات لحظه هاي اوج وارستگي و خدائي شدن انسان بود و شب هاي جبهه را مي ديدي كه  رزمندگان پشت خاكريز نشسته و زير لب با خود از خانه زهرا (س) و علي (ع) زمزمه مي كنند و با ياد كربلا اشك مي ريزند .

و باز هم مي ديدي كه دنيا برايشان بسيار كوچك شده است تا جايي كه نفسهايشان به شماره       مي افتاد و حضور در اين عالم خاكي برايشان سخت بود . اين را مي شد از گريه هايشان در تاريكي هاي شب در حالي كه صورت خود را روي خاك گذارده بودند و يا از قطرات اشكي كه هنگام ذكر قنوت از گونه هايشان جاري مي شد فهميد .

آرزوي شهادت آرزوي پر خريدار بود، اما برخي در اين آرزويشان خواسته ديگري نيز داشتند و آن گمنام ماندن بود، هم در لحظات زود گذر زنده بودن و هم در شهادت . چه آنها در شهادت به مولايشان حسين (ع) و اقتدا كرده و گمنامي را به ياد مرقد گمگشته حضرت زهرا (س) مي طلبيدند .

و باز هم امروز در سال روز شهادت حضرت فاطمه زهرا ( س ) پيكر پاك چند تن از شهداي گمنام در نقاط مختلف سرزمين ايران خاكسپاري شد و دو تن از شهداي گمنام نيز در شهر دامنه تشعييع و خاكسپاري شدند .

اگر مي بينيم سربلندي كوههاي ايران را، و اگر مي بينيم پايداري اين سرزمين را، اينها به خاطر همت و رشادت آناني است كه بدون هيچ چشمداشتي به ثروت و قدرت لباس خاكي به تن كردند و براي پاسداري از شرافت ديني و ملي ايرانيان اين چنين مظلومانه پس از سالها اثري از وجود آنان را در دل خاك ميهن قرار مي دهند تا سندي باشد براي نسل هاي آينده كه بدانند چه كساني و چگونه خود را فداي جاودانگي ايران زمين كردند .

 



شبکه خبري الجزيره قطر در خبري که در مورد جنگنده فوق‌پيشرفته جمهوري اسلامي ايران منتشر کرد، مرتکب گاف رسانه‌اي جالبي شده است.
به گزارش گروه بين‌الملل مشرق

، شبکه خبري الجزيره قطر در خبري که در مورد جنگنده فوق‌پيشرفته جمهوري اسلامي ايران منتشر کرد، مرتکب گاف رسانه‌اي جالبي شده است.





 

الجزيره در اين خبر، مدعي شده است که جنگنده بومي "قاهر 313"، به جنگنده بمب‌افکن آمريکايي اف‌اي18 (هورنت) شباهت دارد! اين در حالي است که اف18، 18 متر طول و 13 متر عرض دارد و دوموتوره است و اکثر انواع آن با دو سرنشين کنترل مي‌شود در حالي که قاهر 313 يک‌موتوره، کوچک و تک‌سرنشين است و به لحاظ ظاهري هم هيچ شباهتي به جنگنده ايراني ندارد.



مشرق، با انتشار تصاويري از اين دو جنگنده، مقايسه و قضاوت در اين خصوص را به مخاطبان واگذار مي‌کند:













برچسب ها : جنگنده, ایرانی, اقتدار, فناوری,

 

 

جنگنده قاهر ۳۱۳ چه ویژگی‌هایی دارد؟

فناوری - هرچند هنوز اطلاعات زیادی از مشخصات فنی جدیدترین جنگنده ایران منتشر نشده، اما بر اساس تصاویر منتشرشده می‌توان در مورد ویژگی‌های بدنه و چگونگی پرواز آن حدسیاتی را مطرح کرد.

محمدحسین جهان‌پناه: رونمایی از طرح جنگنده بومی قاهر 313 در نخستین ساعات صبح امروز (شنبه 14 بهمن 1391) را می‌توان مهم‌ترین خبر صنعت هوانوردی ایران در سال‌های اخیر دانست. موضوعی که به خودی خود از گام بلند صنعت هوانوردی ایران برای شکستن مرزهای پیشین خود خبر می‌دهد. اگرچه هنوز اطلاعات چندانی از طرح مفهومی این هواپیما منتشر نشده اما بر اساس شکل ظاهری آن می‌توان حدث هایی زد.
هواپیمایی که امروز پس از روزها انتظار با نام قاهر 313 رونمایی شد، جنگنده نسبتا ریزنقشی است تک موتوره، بدون دم افقی و دارای کاناردهای (پیش‌بال‌های) بزرگ که کمی جلوتر از بال نسبتا کوچک جنگنده، جای گرفته‌اند. بال هواپیما در وضعیتی تقریبا هم تراز با کاناراد در دو سوم عقب بدنه جای گرفته و شاید مهم‌ترین چیزی که در نخستین نگاه نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، شکستگی قسمت جلویی بال از نقطه‌ای حدودا موازی با لبه کانارادهاست. استفاده از این پیکره‌بندی بال در عرف طراحی در مقابل فدا کردن قسمتی از نیروی برای هواپیما به ثبات جانبی آن کمک می‌کند. البته این موضوع تعداد جایگاه جنگ‌افزارهای خارجی را نیز محدود می‌کند.

برای
نیم‌رخ هواپیما به وضوح شبیه هیچ هواپیمای پنهان‌کار آشنایی که قبلاً دیده‌ایم نیست؛ با این حال طرح کلی آن از بعضی جهات یادآور پیکره‌بندی طرح مفهومی ایکس 36 شرکت مک‌دانل داگلاس است که در اواخر دهه 1990/1370 برای آزمایش پرواز بدون استفاده از سطوح متحرک زیاد مورد آزمایش قرار گرفته بود. این موضوع در طرح قاهر 313 نیز مشهود است.

هواپیما سطوح متحرک زیادی ندارد. بجز سطوح متحرک منفرد بال‌ها، کاناراد ثابت هواپیما نیز سطوح متحرک خاص خود را دارد. این هواپیما برخلاف طرح ایکس36 به دو دم عمودی بزرگ اما باریک مجهز است که با زاویه حدودی 30 درجه (کمتر یا بیشتر) نسبت به خط عمودی روی بدنه جای گرفته‌اند. هواپیما به وضوح نیم رخی باریک دارد که تلاش شده خصوصیات پنهان‌کاری در آن رعایت شود. طرح شکستگی‌های زاویه‌دار روی بدنه و دماغه نشانگر همین موضوع هستند که البته در عین حال در چند مورد می‌توان سوالاتی را نیز مطرح کرد.
سطح زیرین هواپیما کاملا مسطح است و با توجه به محدودیت زوایای تصاویر در مورد وضعیت محفظه‌های جنگ‌افزار هم هنوز نمی‌توان صحبتی کرد. هواپیما احتمالا طولی حدود 14 متر دارد و فاصله دو سر بال آن نیز 8 متر یا کمتر است.
همان‌طور که اشاره شد، این هواپیما تک موتوره است و ورودی‌های هوای کوچک موتور را نیز می‌توان در دو سوی کابین خلبان پیدا کرد با این حال هنوز اطلاعات خاصی در مورد موتور انتخابی برای جنگنده منتشر نشده است.
در حال حاضر هر نوع تحلیل عمیق‌تر نیازمند زمان و همچنین انتشار اطلاعات بیشتری است که امیدواریم در روزهای اینده شاهد آن باشیم.




برچسب ها : هواپیما, فناوری, ایران, اقتدار ایران,

 صبح امروز (شنبه) در آستانه سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، جنگنده جدید بومی در مراسم ویژه‌ای با حضور محمود احمدی‌نژاد با نام «قاهر- 313» رونمایی شد، این رونمایی نه تنها از سوی رسانه‌های داخلی بلکه تیتر اول بسیاری از رسانه‌های خارجی را در سطح جهان به خود اختصاص داد.

سایت رادیوی صدای روسیه دقایقی پس از رو نمایی از جنگنده قاهر- 313 نوشت: این جنگنده توسط رییس‌جمهور ایران در آستانه سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران رونمایی شد.

این سایت در ادامه آورد: این جنگنده کاملا بومی است و مشابه جنگنده اف/ای -18 ساخت آمریکا است.

رییس‌جمهور ایران در این مراسم اعلام کرد که برنامه های نظامی ایران تنها جنبه تدافعی دارد.

هم چنین خبرگزاری ترند با اشاره به اظهارات رییس‌جمهور ایران مبنی بر تدافعی بودن برنامه‌های نظامی این کشور نوشت: ایران در سال‌های اخیر توانسته است در حوزه تدافعی موفقیت‌های بزرگی کسب کند و خود اتکایی را در حوزه تدافعی و تسلیحاتی به دست آورد.

این خبرگزاری در ادامه به سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان اشاره کرد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز در این‌باره با اشاره به رونمایی جنگنده قاهر -313 توسط رییس‌جمهور ایران نوشت: به گفته مقامات ایرانی این جنگنده رادار گریز است.

این خبرگزاری با اشاره به اظهارات وزیر دفاع ایران به نقل از وی نوشت: این جنگنده توسط متخصصان صنایع هوایی ایران ساخته شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، قاهر-313 یکی دیگر از جنگنده‌هایی است که ایران توسط صنایع نظامی خود از سال 2007 ساخته است.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی با عنوان این که "احمدی‌نژاد از جدیدترین جنگنده بومی رادار گریز رونمایی کرد"، به انعکاس خبر جنگنده قاهر-313 پرداخت.

هم‌چنین خبرگزاری رویتردر گزارشی درباره رونمایی از جنگنده قاهر-313 نوشت: ایران از رونمایی جدیدترین جنگنده بومی خود خبر داد.



برچسب ها : جنگنده ایرانی, رونمایی, بازتاب, اقتدار نظامی, ایران,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

خدایا!

یاری ام ده که به درگاهت آماده ام با دستانی تهی.

سوزانم, اما امیدوار به روزگاری بهتر,

تا با فضل خود بر این دل مجروح, مرهمی بگذاری.

 

دستگیرم شو که تا تو رهنمون نشوی,

کسی راه را نمی یابد

و بازم بخوان که تا تو نخوانی,

کسی به راست باز نمی گردد.

در یاب که جز تو این هراسان را پناهی نیست.

 

پس مرا بهبودی عطا کن,

که درد ما را جز تو درمانی نیست.

مرا از سایه تکبر خود وارهان

و به وصال مبارکت برسان.

 



گفتی پدر این سرزمین دور باد از شر و دروغ
قحطی نبیند این دیار دشمن بماند بی فروغ
گفتی چنان ارزنده است این خاک زرین کهن
خاکی که جسمت بعد از مرگ یک ذره از ایران بود
شرم بر ما ای پدر ما خود شدیم دشمن او
مهر وطن قحطی شده رایج شده کذب و دروغ
شرم بر ما ای پدر دادیم به باد آداب خویش
بیگانه شد سر مشق ما از یاد بردیم رسم خویش
به جای شمس و مثنوی سر داده ایم حزن و فغان
شیون شده عادت ما -ما وارثان مهرگان
شرم بر ما ای پدر ما که ز خود بی خبریم
دزدیده شد گنج وطن در خواب خوش غوطه وریم
بردن ربودن خاکمان به گل نشست دریایمان
گلها همه پژمرده اند رنگ رفته از فرهنگ مان
تقصیر ندارد روزگاه ظالم نخوانید این جهان
بر این دیار با شکوه ما خود نبودیم پاسبان



موضوع :
سروده هاي ملي  ,  , 

منم کوروش, شاه جهان, شاه بزرگ, شاه توانمند, شاه بابِل, شاه سومر و اَکَد, شاه چهار گوشه جهان. پسر کمبوجیه, شاه بزرگ... نوه کوروش, شاه بزرگ... نبیره چیش پیش, شاه بزرگ...

آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم, همه مردم گام های مرا با شادمانی پذیرفتند. در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم. مَردوک خدای بزرگ دل های پاک مردم بابل را متوجه من کرد... زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم.

ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد. نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. وضع داخلی بابل و جایگاه های مقدسش قلب مرا تکان داد... من برای صلح کوشیدم.

من برده داری را برانداختم, به بدبختی آنان پایان بخشیدم. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند. فرمان دادم که هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند.

 

مَردوک خدای بزرگ از کردار من خشنود شد... او برکت و مهربانی اش را ارزانی داشت. ما همگی شادمانه و در صلح و آشتی مقام بلندش را ستودیم...

 

من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم. فرمان دادم تمام نیایشگاه هایی که بسته شده بودند را بگشایند. همه خدایان این نیایشگاه ها را به جاهای خود بازگرداندم.

همه مردمانی که پراکنده و آواره شده بودند را به جایگاه های خود برگرداندم و خانه های ویران آنان را آباد کردم. همه مردم را به همبستگی فرا خواندم. همچنین پیکره خدایان سومر و اکد را که نَبونید بدون واهمه از خدای بزرگ به بابل آورده بود, به خشنودی مردوک خدای بزرگ و به شادمانی و خرمی به نیایشگاه های خودشان بازگرداندم.

بشود خدایانی که آنان را به جایگاه های مقدس نخستین شان بازگرداندم, هر روز در پیشگاه خدای بزرگ برایم زندگانی بلند خواستار باشند.

بشود که سخنان پربرکت و نیکخواهانه برایم بیابند.

بشود که آنان به خدای من مردوک بگویند: "به کوروش شاه, پادشاهی که تو را گرامی می دارد و پیرش کمبوجیه, جایگاهی در سرای سپند ارزانی دار."

من برای همه مردم, جامعه ای آرام فراهم ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم.




برچسب ها : گزیده ای از منشور کوروش,

موضوع :
کوروش کبیر ,  , 

اصولا مسلمان بودن در لغت به معناي تسليم و خاري در برابر خداوند يكتا است. كه اين معنا فقط در اديان الهي ديده مي‌شود.....

اين تسليم چه معناي دارد. ؟! آيا به معناي اينكه مثلا وقتي نماز مي‌خوانيم تسليم خدا باشيم يا وقتي كه روزه مي‌گيريم يا وقتي كه....

مسلما هر مسلمان واقعي مي‌داند كه در همه حال بايد تسليم خداوند بود و خداوند را بالاتر از هر چيز و هر نگاه و نگرشي پنداشت. اين معناي واقعي تسليم و اسلام است.




برچسب ها : ایرانی مسلمان,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

          دشت ها آلوده ست

              در لجنزار ، گل لاله نخواهد روئید

         در هوای عفن آواز پرستو به چه کارت آید ؟

                فکر نان باید کرد

        و هوایی که در آن

           نفسی تازه کنیم

           گل گندم خوب است

             گل خوبی زیباست

     ای دریغا که همه مزرعه ی دلها را

         علف هرزه ی کین پوشانده ست

     هیچکس فکر نکرد

         که در آبادی ویران شده دیگر نان نیست

    و همه مردم شهر

       بانگ برداشته اند

          که چرا سیمان نیست

  و کسی فکر نکرد

           که چرا ایمان نیست

      و زمانی شده است

         که به غیر از انسان

               هیچ چیز ارزان نیست !!

(حمید مصدق)

 

    پاینده و جاوید ایران زمین



كشور ايران، يكي از قديمي ترين كانون هاي شكل گيري تمدن در دنيا محسوب مي شود و با داشتن بيش از ۹ هزار سال قدمت، در زمره كشورهايي با تاريخ كهن قرار دارد. تاريخ اسكان بشر در فلات ايران به دوره نوسنگي بازمي گردد و قديمي ترين كانون هاي سكونت بشر در ايران، در مجاورت كوه هاي زاگرس و البرز شكل گرفته است.
مهم ترين كانون هاي باستاني ايران عبارت از تپه سيلك كاشان، تپه حصار دامغان، تورنگ تپه گرگان، تپه حسنلو در آذربايجان، تپه مارليك در رودبار و هم چنين شوش كه در خوزستان است. كاوش هاي باستان شناسي در اين كانون ها،‌ حاكی از وجود آثاري است كه قدمت برخي از آنها به هزاره پنجم پيش از ميلاد بازمي گردد.
مهاجرت قوم هاي آريايي به فلات ايران از هزاره دوم پيش از ميلاد آغاز شد.از ميان قوم آريايي،‌ پارت ها در خراسان، مادها در غرب و پارس ها در جنوب ايران مستقر شدند كه در اين ميان امپراتوري مادها در هگمتانه يا همدان كنوني پا گرفت.
هخامنشيان پس از پيروزي بر مادها و تسخير پايتخت آنان، نخستين امپراتوري بزرگ ايران را تشكيل دادند. به طوري كه حدود متصرفات آنان در زمان داريوش اول (۴۸۵ -۵۲۲ ق.م) از جلگه رود سند در مشرق تا مرزهاي يونان در مغرب مي رسيد.
بناهاي تخت جمشيد و پاسارگاد از آثار اين دوره اند كه جزو باارزش ترين بناهاي باستاني ايران و جاذبه هاي جهانگردي جهان به شمار مي روند.
پس از انقراض هخامنشيان و به آتش كشيده شدن تخت جمشيد توسط اسكندر، سلوكي ها به مدت كوتاهي بر ايران تسلط يافتند. در حدود سال ۲۵۰ ق.م پارت ها كه يكي از قوم هاي سواركار آريايي بودند از خراسان به سمت غرب و جنوب غربي پيشروي كردند و امپراتوري خود را در تيسفون بنيان نهادند. اين امپراتوري تا سال ۲۲۴ پس از ميلاد دوام يافت.
ساسانيان با پيروزي بر آخرين پادشاه پارتي در ۲۲۵ م . امپراتوري جديدي به وجود آورند كه تا اواسط قرن هفتم ميلادي دوام آورد.
از دوره ايران باستان، آثار تاريخي و بناهاي بسياري به جامانده است كه در اين زمينه مي توان علاوه بر تخت جمشيد و پاسارگاد به شوش، شوشتر، همدان، فيروز آباد، نقش رستم، تاق بستان، سروستان و نيشابور اشاره كرد.
پيشروي اسلام در ايران در نيمه اول قرن هفتم ميلادي و پس از فروپاشي امپراتوري ساساني روي داد. از آن پس دوره جديدي در تاريخ ايران آغاز شد كه دگرگوني هاي بنيادي بسياري در اوضاع اجتماعي، سياسي، مذهبي، حكومت و مردم به وجود آورد. با روي كار آمدن خلفاي اموي و عباسي جنبش هاي استقلال طلبانه قابل توجهي در ايران شكل گرفت و در ادامه منجر به تسلط قوم هاي بيگانه آسياي مركزي مانند تركان سلجوقي، مغول ها و تيموريان شد.
در دوره صفويان دومين امپراتوري بزرگ ايران پا گرفت و مذهب تشيع رسميت پيدا كرد. با انحطاط و سقوط صفويان، حكومت هاي افشاريان و زنديه بر اريكه قدرت تكيه زدند.
پس از حكومت زنديان، حكومت قاجار روي كار آمد و زمينه براي نفوذ قدرت هاي بيگانه نظير روس و انگليس فراهم شد. در همين دوره جنبش هاي اجتماعي تنباكو، انقلاب مشروطيت، قيام جنگل و قيام شيخ محمد خياباني به وقوع پيوست و پس از سقوط قاجار ، با روي كار آمدن رضا خان ميرپنج، سلسله پهلوي روي كار آمد.
پس از سقوط دولت رضا خان، محمد رضا پهلوي، پس از پدرش به حكومت رسيد. وي كه دومين و آخرين پادشاه ايران محسوب مي شود با کودتای ۲۸ مرداد، قدرت استبدادی خود را تحكيم كرد. اما سرانجام به رهبري حضرت آيت الله خميني و خواست اكثر مردم ايران، انقلاب شكوهمند اسلامي در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به پيروزي رسيد.
با برچيده شدن سلسله استبدادي پهلوي، نظام سیاسی ايران پس از ۲۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی تغییر یافت. بدين ترتيب در ۱۲ فروردين سال ۱۳۵۸ با راي ۹۸/۲ درصد مردم، نظام جمهوري اسلامي ايران با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به عنوان نظام رسمي ايران شناخته شد.
جمعيت ايران مطابق سرشماری سال ۱۳۸۵ بيش از ۷۰٬۴۷۲٬۰۰۰ نفر است. بيش از نيمي از جمعيت ايران را جمعيت فعال تشكيل مي دهد و در حدود ۳۹/۵ درصد كل جمعيت ايران زير ۱۴ سال سن دارد.
بدين ترتيب، جمعيت ايران از نظر تركيب سني جزو جوان ترين جمعيت ها در ميان كشورهاي دنياست.

از جايي كه ايران بر سر راه آسيای مركزي، تركيه و كشورهاي غربي قرار گرفته است،‌ متشكل از اقوام متعددي است كه همگي با داشتن حقوق برابر به صورت آزادانه در اين سرزمين زندگي مي كنند.
از ميان اصلي ترين اقوام ايراني مي توان فارس ها، كردها، لرها، بلوچ ها، بختياري ها، ترك هاي آذري، تالشی ها، تركمن ها، قشقايي ها و عرب ها را نام برد. البته با توجه به گستردگي و تنوع اقوام در كشور ايران، اقليت هاي قومي و گروه هاي نژادي كوچك تري نيز در ايران زندگي مي كنند.
مطابق قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، زبان و خط رسمي كشور ايران، زبان و خط فارسي است.
اما با توجه به اين كه ايران كشور بسيار پهناوری است و اقوام متعددي در آن زندگي مي كنند، بيش از ۷۵ زبان و گویش در كشور رواج دارد. عمده ترين گويش هاي زبانی در كشور ایران را فارسی، ترکی آذربایجانی، کردی، ترکمنی، گیلکی، مازندرانی، خلجی، تالشی، لری، بختیاری، عربی، بلوچی، لکی، دیلمی، تاتی، ارمنی، آشوری، مندایی، گرجی، عبری و کلدانی تشکیل می‌دهند.
براساس اصل پانزدهم قانون اساسی ایران، کتاب های درسی نيز در كشور ايران باید با زبان و خط فارسي تدريس شوند. ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات، رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.

 دین : 

در كشور ايران، دين اسلام و مذهب جعفري به عنوان دين و مذهب رسمي شناخته مي شود.

به طوري كه در اصل ۱۲ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران آمده است، دين اسلام و مذهب جعفری دوازده امامی به عنوان مذهب رسمي كشور ايران شناخته شده است و سایر مذاهب اسلامی که در قانون اساسی به آنها تصریح شده شامل مذاهب چهارگانه اهل سنت (حنفی، شافعی، حنبلی، مالکی) و شیعیان زیدی (چهار امامی) نیز قانونی و دارای احترام کامل هستند.
هم چنین در اصل ۱۳ قانون اساسی، ایرانیان مسیحی، یهودی و زرتشتی به عنوان اقلیت دینی پذیرفته شده‌اند و می‌توانند در حدود قانون بر اساس کیش خود عمل نمایند.

در كشور ايران، پيروان اديان آسمانی داراي آزادي عمل در انجام مناسبت ها و آيين هاي مذهبي خود هستند و مي توانند مطابق مذهب خود عمل كنند.

 پرچم :

پرچم جمهوري اسلامي ايران داراي سه رنگ است. رنگ هاي پرچم ايران را سبز و سفيد و سرخ تشكيل مي دهند و ترتيب قرار گرفتن آنها بدين شكل است كه رنگ سبز در بالاي پرچم، رنگ سفيد در وسط پرچم و رنگ سرخ در قسمت پايين پرچم قرار دارد.

هر يك از رنگ هاي پرچم ايران، نشانه يكي از اصلی ترين اعتقادات مردم كشور است. در اين ميان، رنگ سبز نشانه دين اسلام است كه مذهب رسمي كشور ايران محسوب مي شود. رنگ سفيد، نمادي از صلح و آرامش و رنگ سرخ، نشانه گرامي بودن خون شهداي ايران در نزد مردم و نظام جمهوري اسلامي ايران است.

در وسط پرچم ايران و بر روي رنگ سفيد آن، علامت «الله» قرار دارد كه به نوعي نشانه جمهوري اسلامي ايران است.
در پرچم ايران، ‌شعار «الله اکبر» به نشانه پيروزي انقلاب اسلامي در ماه بهمن كه يازدهمين ماه از سال است، یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ تكرار شده است. از اين روي، شعار «الله اكبر» بیست و دو بار به صورت پشت سر هم در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار شده است.

 تقویم :

تقويمي كه در كشور ايران، مورد استفاده قرار مي گيرد به تقويم جلالي معروف است و يكي از اولين و در عين حال دقيق ترين انواع تقويم در جهان محسوب مي شود.

در كشور ايران، هر ساله روز اول فروردين كه مصادف با نخستين روز از فصل بهار است، سال نو آغاز مي شود و ايرانيان سال نو را كه همراه با فرارسيدن بهار است و به آن نوروز می گويند، جشن مي گيرند. جشن نوروز ايرانيان، توسط سازمان ملل متحد نيز به رسميت شناخته شده و به عنوان ميراث جهاني به ثبت رسيده است. عيد نوروز در تقويم ايران ۱۳روز است كه از آخرين روز آن با عنوان روز طبيعت و يا سيزده به در ياد مي شود.

در كشور ايران، ۱۲ ماه، چهار فصل و ۳۶۵ روز وجود دارد. شش ماه اول سال در ايران۳۱ روزه، پنج ماه بعدي ۳۰ روزه و یک ماه آخر ۲۹ روزه است که در سال‌های کبیسه ۳۰ روز می‌شود.در تقويم ايران، مهم ترين اعياد مذهبي، مناسبت هاي ملي و برخي از سوگواري ها تعطيل رسمي است كه معمولا به رنگ قرمز نمايش داده مي شود.

مبدا تاريخ رسمي كشور ايران، نيز هجري شمسي است كه به مناسبت هجرت پيامبر اسلامي(ص) از مكه به مدينه نامگذاري شده است. از اين روي، تقويم رسمي ايراني بر اساس سال شمسي و ماه هاي ايراني تنظيم مي شود.

 پول :

واحد رسمي پول در كشور ايران، ريال است و كليه داد و ستدهاي جاري در اين كشور بر مبناي اين واحد صورت مي گيرد.البته بسياري از خريد و فروش هاي معمولي و روزانه بر اساس تومان صورت مي گيرد كه و مي توان گفت، تومان در ميان مردم ايران، رايج تر از ريال مورد استفاده قرار مي گيرد.هر ده ريال معادل يك تومان است.

يكي ديگر از متداول ترين مقیاس ها و واحدهای اندازه گیری كه در ايران مورد استفاده قرار مي گيرد، واحد وزن است. واحد وزن در كشور ايران به صورت كيلوگرم محاسبه مي شود. هر يك هزار كليوگرم، معادل يك تن است. واحد طول نيز در كشور ايران به سانتي متر، متر يا كيلومتر است و واحد مايعات نيز به ليتر يا متر مكعب است. هر يكصد سانتي متر، يك متر است. همچنين مقياس مساحت نيز متر مربع و هكتار است كه معمولا در هنگام محاسبه مساحت مزارع، آپارتمان و ويلا مورد استفاده قرار مي گيرد.
 

 




برچسب ها : تاریخ ایران ,

موضوع :
تاریخ ایران ,  , 

 این شبکه از انتشار نتایج پژوهش یک دانشمند ایرانی در خصوص اصالت نژادی ایرانیان خبر داد و برای خبر خود از تیتر دروغین 'اکثر ایرانیان نژاد آریایی ندارند' استفاده کرد.

 

 به گزارش جهان به نقل از جام نيوز وب سایت شبکه دولتی "بی بی سی فارسی" (BBCPERSIAN) چندی پیش از انتشار نتایج پژوهش یک دانشمند ایرانی در خصوص اصالت نژادی ایرانیان خبر داده و برای خبر خود از تیتر دروغین "اکثر ایرانیان نژاد آریایی ندارند" [!] استفاده کرده بود.

 

 این شیطنت رسانه ای با اعتراض شدید دکتر "مازیار اشرفیان بناب" محقق دانشگاه پورتسموث انگلستان و متصدی پژوهش یادشده همراه شد. ایشان در مورد سوءاستفاده بی‌بی‌سی فارسی از نتایج تحقیقات خود توضیح می دهند: «اینجانب در مصاحبه با بی بی سی فارسی به هیچ عنوان چنین ادعایی را عنوان نکرده ام و تیتر انتخاب شده برای این گزارش، کاملا با آنچه اینجانب مطرح کرده و باور دارم متفاوت است.»

 

 دکتر اشرفیان می افزاید: «تحقیقات اخیر ژنتیکی اینجانب نشان می دهند که عموم اقوام و گروه های جمعیتی ایرانی که در ایران امروزی -و حتی فراتر از مرزهای سیاسی فعلی ایران- ساکن هستند، علیرغم اینکه دارای تفاوت های جزئی فرهنگی هستند و حتی گاه به زبان های مختلف هم تکلم می کنند، دارای ریشه ژنتیکی مشترکی هستند و این ریشه مشترک به جمعیتی اولیه که در حدود ده تا یازده هزار سال پیش در قسمت های جنوب غربی فلات ایران ساکن بوده، برمی گردد.

 

 این مطالعات ژنتیک نشان می دهند که شباهت های ژنتیکی ما ایرانیان با اروپائیان نه به دلیل مهاجرت اقوامی از اروپا به ایران -در حدود چهار هزار سال قبل- بلکه به دلیل مهاجرت کشاورزان ایرانی به سمت اروپا -در حدود ده هزار سال قبل- می باشد. اندکی تفحص در منابع و مدارک تاریخی موجود نشان می دهد که کلمات "آریا و آریایی" به کرات توسط شخصیت های تاریخی و مورخان داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گرفته و دارای معانی مختلفی بوده اند؛ مثلا به عنوان نامی برای یک جمعیت باستانی در ایران، نامی برای زبان ایران باستان و حتی نامی برای سرزمینی که محل اقامت ایرانیان باستان بوده است به کار رفته است.

 

 اسناد و شواهد تاریخی و باستان شناسی نشان می دهد که آریاییان اقوامی مهاجر نبوده اند، بلکه از حدود ده هزار سال قبل در این سرزمین ساکن بوده و مبدأ و منشأ بزرگترین ابداعات و نو آوری های انسان مدرن بوده اند. از جمله ابداع کشاورزی، پیدایش نخستین روستاها و شهرهای کشف شده در جهان، اهلی کردن حیواناتی چون احشام برای اولین بار، ابداع خط و نگارش و بنیان گذاری بزرگترین و اولین تمدن های پیشرفته بشری در بسیاری از نقاط ایران مانند جیرفت، سیلک، شهر سوخته...»

 

 ایشان همچنین معتقدند: «باور بنده این است که برخی انسان شناسان و زبان شناسان اروپایی برای فرضیه نژادپرستانه خود که قصد توضیح و توجیه ریشه مشترک و نحوه گسترش زبان های "هندو-اروپایی" و حتی برتری نژادی برخی اروپاییان را داشته است و برای اصالت بخشیدن به این فرضیه خود، نیاز به یک نام اصیل و باستانی داشته اند و نام "آریایی" را که ریشه در زبان های سانسکریت و ایران باستان دارد، به امانت گرفته و به نوعی مورد سوءاستفاده قرار داده اند.

 

 همزمانی این سوءاستفاده علمی دانشمندان اروپایی در قرون نوزدهم و بیستم میلادی با سیاست های ملی گرایانه وقت و تبلیغات وسیع و آموزش اینکه ایرانیان ریشه در جمعیت های (آریایی) اروپائی دارند، در طول چندین دهه این باور غلط را در ذهن ما ایرانیان ایجاد کرده است که در حدود چهار هزار سال قبل قبایلی که به زبانهای هندو-اروپایی صحبت می کرده اند -و دانشمندان اروپایی آن ها را آریایی نام نهاده اند- از شمال وارد فلات ایران شده و جایگزین اقوام بومی ایران شده اند و ما ایرانیان امروزی از اعقاب این آریاییان مهاجر هستیم!»

 

 دکتر مازیار اشرفیان بناب در پایان متن اعتراضنامه خود به بی بی سی آورده اند: «در پایان و به طور خلاصه، اعتقاد بنده این است که عموم ما ایرانیان از اعقاب آریایی هایی هستیم که از بیش از ده هزار سال قبل در این سرزمین می زیسته اند و بزرگترین تمدن های انسانی را پایه گذاری کرده اند و تئوری مهاجرت اقوامی از اروپای شرقی به ایران -که به غلط و حتی توسط عده ای از دانشمندان اروپایی نام آریایی بر آن ها نهاده شده- و جایگزینی اقوام بومی توسط آنان، یک فرضیه غلط و نژادپرستانه وارداتی است.»

 

 گفتنی است بنگاه سخن پراکنی انگلیس [بی بی سی] پیش تر نیز به دفعات با دامن زدن به مباحث جنجال برانگیزی همچون اختلافات مذهبی، تمایزات فرهنگی و تفاوت های قومیتی و نژادی، علاقمندی خود برای طرح اطلاعات کاذب و ترویج باورهای تحریف شده درباره ایران را بروز داده بود. حال باید دید که انگیزه اصلی این شبکه استعماری از شیطنت مورد اشاره چیست؟ چه اینکه قدر مسلم، دست اندرکاران رسانه دولتی انگلیس تعلق خاطری به افزایش آگاهی های تاریخی ملت دیرپای ایران نداشته و ندارند

 





برچسب ها : اظهارات دروغین BBC,

سوسرا، روستایی است از توابع بخش چشمه‌سارانشهرستان آزادشهر در استان گلستانایران.

جمعیت

این روستا در دهستان خرمارود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایراندر سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۲۹ نفر (۲۲۶خانوار) بوده‌است.


موقعيت جغرافيايي :

روستاي سوسرا داراي عرض جغرافيايي 3 و 37 و طول جغرافيايي 18 و 55 است از شمال به كوه نيشاء با ارتفاع 1565 و از جنوب به جنگلهاي توسكا دره ختم مي شود . سوسرا در كنار يك رودخانه واقع شده است كه به رودخانه خرمارود سرازير مي شود و اين رودخانه پس از طي مسافت طولاني به گرگان رود و سرانجام به درياي خزر مي ريزد.

سوسرا در شمال شرقي استان گلستان واقع شده است و از نظر تقسيمات كشوري يكي از روستاهاي بخش چشمه ساران است كه مركز اين بخش شهر نوده خاندوز است . اين بخش جز شهرستان آزادشهر مي باشد.

روستاي سوسرا در كنار پادگان آموزشي كه پادگان نوده نيز ناميده مي شود واقع شده است و به همين دليل ممكن است افراد زيادي در ايران نام سوسرا را شنيده باشند .


شكل ظاهري :

شكل روستاي سوسرا با توجه به عكسي كه مشاهده مي كنيد تقريبا مثلث است كه در سالهاي اخير اين شكل ظاهري به شكل مثلثي كه گوشه هاي آن امتداد پيدا كرده است در آمده است .


آب و هوا‌ :

آب و هواي سوسرا معمولاً معتدل است و مي توان گفت جز مناطقي با هواي معتدل و مرطوب استان گلستان محسوب مي شود . تابستان هاي گرم كه در ماه مرداد به اوج خود مي رسد و همچنين زمستان هاي نسبتاً سرد كه در سالهاي اخير به گرماي تابستان و سرماي زمستان افزوده شده است و گرماي هوا در مرداد 1387 در ساعات بين 13 تا 15 تقريباً 44 درجه سانتيگراد اندازه گيري شده است و همچنين سرماي هوا در زمستان 1386 به گفته بزرگترها سرد ترين سالي كه تجربه كرده اند بوده است . و اين تغييرات دما احتمالاً نتيجه گرم شدن زمين است . روستاي سوسرا از نظر وزش باد در منطقه اي بادگير قرار گرفته است كه اين باد ها در پاييز به اوج مي رسند. اين بادها كه گرم هستند باعث مشكلات زيادي براي مردم مي شوند و مردم باران را نسبت به اين بادهاي آزاردهنده ترجيح مي دهند .بيشترين باران در اين روستا در فصل بهار و كمترين آن در تابستان مي بارد و با توجه به خشكسالي هاي اخير اين توازن تغيير محسوسي داشته است . در اواخر تابستان نيز باران هاي سيل آساي زيادي مي بارد كه با توجه به اينكه روستا داراي شيب ملايمي است از خطر سيل مصون مي ماند و اين يكي از عنايات خداوند به مردم مي باشد اما نكته منفي اين سيل ها زمين هاي كشاورزي مردم در منطقه اي بنام (چيله) است كه در كنار رودخانه خرمارود واقع شده است و در سالهاي اخير باعث نابودي محصولات و حتي بعضي از زمينهاي كشاورزي در اين منطقه شده است .


اقتصاد :

شغل اصلي مردم سوسرا كشاورزي است و از محصولات كشاورزي كه در اين روستا كشت شده است مي توان به گندم، جو، برنج ، كدو و صيفي جات را نام برد . از جمله مشاغل ديگر موجود در اين روستا مي توان به كارهاي اداري و فرهنگي اشاره كرد و همچنين يكي از مشاغل سخت كه افراد زيادي مشغول به آن هستند يعني كار در معدن اشاره كرد . اين افراد در مجموعه معادن استخراج زغال سنگ كه به معادن قشلاق معروف است اشتغال دارند و از ديگر شغل هاي موجود مي توان كار با وسايل حمل و نقل سنگين و سبك را نام برد و همچنين استخدام در مراكز ارتش و نيروهاي مسلح كه با توجه به نبود شغل مناسب در اين منطقه جوانان به استخدام در اين مراكز روي آورده اند . با توجه به اين مطالب 90% مردم سوسرا از وضعيت معيشت و اقتصاد خوبي برخورداند .


راهها و ارتباطات :

نزديكترين شهر به سوسرا نوده خاندوز است كه جديداً شهر شده است و همچنين نزديكترين شهرستان آزادشهر است كه مردم تمام احتياجات خود را در اين شهرستان تهيه مي كنند فاصله سوسرا تا آزادشهر 12 كيلومتر است و همچنين سوسرا داراي ورودي فرعي از را ه ارتباطي آزادشهر به شاهرود دارد كه در كنار پادگان از اين جاده جدا مي شود اين جاده فرعي كه طول آن 2 كيلومتر است در سال 1357 ساخته شده است .


بافت ساختماني :

در سالهاي اخير تمام خانه هاي روستايي مقاوم سازي مي شود و سوسرا نيز در اين طرح پيشرفت چشمگيري داشته است و 90% خانه هاي سوسرا نو ساز است مردم سوسرا بيشتر به نماي داخلي خانه اهميت مي دهند و با توجه به اين امر اگر به همان اندازه هم به نماي بيروني ساختمان بها دهند اين روستا يكي از زيباترين بافت خانه هاي روستايي در ايران را مي توانست داشته باشد .


امكانات :

با توجه به پيروزي انقلاب اسلامي و توجه ويژه به وضع مردم در روستاها براي جلوگيري مهاجرت به شهرها بعد از انقلاب شاهد پيدايش امكانات رفاهي در روستاها بوديم كه سوسرا هم از نظر امكانات در وضع خوبي بسر مي برد . تنها امكاني كه در اين روستا قبل از انقلاب وجود داشت برق بود . براي تهيه آب آشاميدني مردم بايد به منبعي كه آب در آن جمع آوري مي شد مي رفتند و آب را با ظرف به خانه مي آوردند اما به بركت انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) امكانات زيادي به روستاها داده شد سوسرا داراي امكاناتي مانند آب لوله كشي، تلفن، برق، دفتر پست، مدارس راهنمايي و ابتدايي، خانه بهداشت، غسالخانه، راه آسفالته و همچنين مهمترين امكاني كه در چند سال اخير فراهم شده است يعني گاز طبيعي اشاره كرد كه اين گاز اوج شكوفايي در حمايت از مردم روستا توسط مسولين مي باشد . با توجه به اين امكانات كم و كاستي هايي هم است كه بايد براي رفع آنها تلاش شود . در دوران سازندگي بعد از انقلاب براي مردم روستا يك حمام عمومي ساختند كه قبل از آن از مردم از مكاني بنام خزانه كه آب در آن جمع آوري مي شد و بوسيله آتش گرم مي شد استحمام مي كردند اما با پيشرفت بهداشت و وجود حمام عمومي باعث شد تا در بهداشت فردي پيشرفت بسزايي داشته باشند با بهتر شدن وضع مردم بعد از سال 1357 هر كس كه خانه جديد مي ساخت حمام و سرويس بهداشتي هم به ساختمان خود اضافه مي كرد و با اين پيشرفت در معيشت مردم طولي نكشيد كه همه مردم داراي حمام شدند و طبيعتاً كسي از حمام عمومي استفاده نمي كرد و به مرور زمان اين حمام تخريب شد و بجاي آن ساختمان هاي مخابرات و خانه بهداشت تاسيس شد.


مذهب و اقوام :

مذهب تمام مردم سوسرا شيعه 12 امامي است و هيچ مذهب ديگري بجز شيعه در اين روستا وجود ندارد و از نظر اقوام همه مردم بومي هستند و يا در اين روستا قبلاً ساكن بوده اند و يا از روستاهايي كه در قسمت هاي بالاتر از سوسرا واقع هستند به اين روستاي زيبا مهاجرت كرده اند و در كنار مردم اين روستا زندگي مي كنند و از نظر قومي مي توان گفت تمام مردم سوسرا ايراني اصيل هستند و همچنين زبان آنها فارسي هست كه به صورت محلي صحبت مي شود.

مردم سوسرا مردمي مذهبي و دوستدار اهل بيت (ع) هستند . سوسرا در سالهاي پيش مسجد جامعي داشت كه قديمي شده بود و براي ساختن مسجد جامع جديد آن مسجد را خراب كردند و مسجد جديد كه خيلي بزرگتر و زيباتر از مسجد قديمي است ساخته شد . يكي از زيباترين اخلاق مردم شركت در ساختن اين مسجد بود به اين صورت كه اين مسجد نسبتاً بزرگ با هزينه تمام مردم اين روستا ساخته و در تابستان 1386 افتتاح شد . در اين طرح بزرگ مردم با گرفتن وام هاي بدون سود و همچنين كمكهايي كه در ماه هاي رمضان و محرم پرداخت مي كردند توانستند زيباترين مسجد را در منطقه بسازند و بهترين دستاورد ساخت اين مسجد اتحاد مردم بود همه مردم و از همه اقشار با توجه به توان خود اقدام به ساخت مسجد كردند و مي توان گفت تك تك مردم به ساخت اين مسجد كمك كردند . سوسرا همچنين داراي يك حسينيه است كه بعضي از مراسمات مذهبي در آن برگزار مي شود.[۲]




برچسب ها : روستاي زيباي سوسرا,

 

 

 

 

 

 

1. دماوند

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كوه دماوند بلند ترین کوه ایران و همچنین بزرگترین آتشفشان خاور میانه است. این کوه در بخش مرکزی رشته کوه البرز و بخش لاریجان شهرستان آمل قراردارد.

 

 

 

 

 

اگرچه این کوه از لحاظ تقسیمات کشوری جزء رشته کوه البرز است اما در زوهای صاف و آفتابی در تهران ,قم و ورامین هم قابل رویت است.

 

 

 

 

 

این کوه اولین اثرطبیقی است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در اساطیر و کتاب های متعدد از آن نام برده شده است.

 

 

 

 

 

این کوه به عنوان بلندترین کوه کشور همواره مورد توجه کوهنوردان بوده است.همچنین دماوند دارای چشمه‌های آب گرم لاریجان، اسک و وانه است.

 

 

 

2.دنا

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دِنا بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس در باختر ایران و در باختر مرکز فلات ایران است.

بلندای این قله ۴۴۴۸ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سیسخت جای گرفته‌است. شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز شهرستان دنا نام دارد.بارش سالانه در این قله از ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌متر است و رودهای بسیاری نیز از آن سرچشمه می‌گیرند.

 

 

 

 

 3.زرد کوه

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

زرد کوه بختیاری با حداکثر ارتفاع بیش از ۴۲۰۰ متر دومین کوه زاگرس از نظر ارتفاع (پس از دنا) است.

این کوه در نزدیکی کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری در ایران قرار دارد.رشته کوه های زرد کوه بختیاری در جنوب غربی ایران و از انتهایی‌ترین قسمت غربی استان چهارمحال و بختیاری تا شرق و شمال شرق خوزستان امتداد یافته‌است. این رشته کوه یکی از غنی‌ترین ذخایر طبیعی آب ایران است و دو رودخانهٔ پرآب کشور (کارون و زاینده‌رود) نیز از دامنه‌های آن سرچشمه می‌گیرند.

 

 

 

 

 

از قلل زیبا و معروف آن می‌توان به شاه شهیدان، زرده، دوزرده، هفت‌تنان، کلونچین و کینو اشاره کرد. در این میان، قلّه کلونچین، با ارتفاع ۴۲۲۱ متر بلندترین قله زردکوه بختیاری است. همچنین قله شاه شهیدان هم ۴۱۵۰ متر بلندی دارد.

 

 

 

 

 4.تفتان

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تَفتان نام تنها آتشفشان فعال در سراسر ایران است. این کوه در منطقهٔ جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌است. این قله در حدود چهار هزار متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و بلندترین قله در منطقه جنوب شرقی ایران است. نزدیکترین شهر به تفتان خاش نام دارد.

تفتان در زبان پارسی به معنای مکان گرما است. این آتشفشان فعال است و گازهای گوگرد در دهانه آن منتشر می‌شوند. کوهنوردان عموما از یال غربی صعود می‌کنند که پناهگاه مجهزی ساخته شده‌است.

به دلیل وزش بادهای سنگین و سرد در فصل زمستان عموماً صعود به این قله بسیار دشوار است.

 

 

 

 

 5.توچال

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

توچال قله‌ای در شمال تهران و به ارتفاع ۳۹۶۲ متر می‌باشد که بخشی از دامنه رشته‌کوه‌های البرز است. دامنهٔ جنوبی توچال مجاور با شهر تهران و قلهٔ آن مشرف به این شهر است.

مشهورترین و پر رفت و آمدترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال به ترتیب از شرق به غرب کلک‌چال، شروین، شیرپلا، ایستگاه پنجم تله کابین، اسپیدکمر و پلنگ‌چال هستند که همگی آن‌ها مشرف به تهران هستند.

 

 

 

 

 

 

 

پیست اسکی و تله کابین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 


تله‌کابین توچال دارای سه خط اصلی و سه خط تله‌سی‌یژ و یک خط تله‌اسکی می‌باشد. روی هم رفته درازای سه خط اصلی این تله‌کابین، نزدیک به ۷۵۰۰ متر است که در میان تله‌کابین‌های نصب شده در دنیا یکی از طولانی‌ترین خطوط تله‌کابین پیوسته به شمار می‌رود. ایستگاه سوم این تله کابین در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا، ایستگاه پنجم در ارتفاع ۳۰۰۰ متری و ایستگاه هفتم در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح دریا است.

 

 


کار ساخت تله‌کابین توچال، در سال ۱۳۵۳ به دست بهمن باتمانقلیچ و با همکاری شرکت فرانسوی «پوما» و شرکت اتریشی «دوپل مایر» آغاز شد و در سال ۱۳۵۷ پایان یافت.

از سال ۲۰۰۳ مهمان‌پذیری به نام «هتل توچال» در ایستگاه هفتم تله‌کابین توچال تکمیل و راه‌اندازی شده‌است. نمای این هتل از چوب بوده و به دامنهٔ شمالی توچال و دامنهٔ جنوبی البرز مرکزی و قلل آزادکوه و خلنو اشراف دارد. قدیمی‌ترین جان‌پناه کوهنوردی ایران (اسپید کمر) در جنوب قلهٔ توچال و شرق ایستگاه ۵ قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 6.اشتران‌ کوه‌

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشتران کوه‌، از بلندترین‌ رشته‌ کوه‌های‌ کوهستان‌ زاگرس است‌

این‌ رشته‌ کوه‌ بخشى‌ از چین‌خوردگى‌ زاگرس‌ (میانى‌) است‌ که‌ در امتداد شمال‌ باختری‌ - جنوب‌ خاوری‌ به‌ طول‌ حدود 50 کم و عرض‌ حدود 2 تا 11 کم در فاصله دو شهرستان‌ دورود و الیگودرز از استان‌ لرستان‌ قرار گرفته‌ است‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ از 10 کیلومتری‌ جنوب‌ خاور شهر دورود آغاز، و به‌ جنوب‌ روستای‌ چقاگرگ‌  منتهى‌ مى‌شود.

 

 

 

 

 

رودهای‌ کوچک‌ بسیاری‌ از این‌ قله‌ها سرچشمه‌ مى‌گیرند که‌ مهره‌ زرین‌، ماربره‌، گهررود، دره‌ دایى‌ و دره‌ دزدان‌ از آن‌ جمله‌اند. دریاچه گهر در یکى‌ از دامنه‌های‌ جنوب‌ باختری‌ اشتران‌کوه‌ و در دره گهررود قرار دارد.

دامنه‌های‌ اشتران‌ کوه‌ از دیرباز محل‌ استقرار برخى‌ طوایف‌ بوده‌ است‌؛ خاندان‌ فضلویه‌ که‌ از کردهای‌ شام‌ شمرده‌ مى‌شدند، پس‌ از مهاجرت‌ از آنجا و عبور از میافارقین‌ و آذربایجان‌، دامنه‌های‌ شمالى‌ اشتران‌کوه‌ را به‌ عنوان‌ محل‌ استقرار خود برگزیدند. آنان‌ بعدها به‌ اتابکان‌ لرستان‌ شهرت‌ یافتند.

مراتع‌ دامنه‌های‌ اشتران‌ کوه‌ مورد استفاده عشایر این‌ ناحیه‌ است‌. اشتران‌ کوه‌ و به‌ ویژه‌ دریاچه گهر دارای‌ جاذبه‌های‌ طبیعى‌ بسیاری‌ است.‌

این رشته کوه از لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده است و در سال ۱۳۴۸ جزء محیط زیست جهانی قرار گرفت.

از گونه‌های جانوری آن می‌توان به خرس قهوه‌ای، روباه، کفتار، گراز، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ و از پرندگان می‌توان به عقاب، کبک، جغد، اردک و شاهین اشاره کرد که همگی تحت حفاظت محیط زیست می‌باشند.

در اشترانکوه پسته کوهی به فراوانی یافت می‌شود و پوشش گیاهی متنوع آن اعم از گون، ریواس و استپ‌ها در شیب ملایم بعضی نقاط و گل‌های طبیعی و خودرو محل مناسبی برای جانوران ساکن در اشترانکوه‌است که در آن زاد و ولد کرده و از آنان تغذیه می‌کنند.

 

 

 

 

 7.بی‌بی شهربانو

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کوه بی‌بی شهربانو در جنوب شرقی تهران قرار دارد

در دامنه‌های کوه ری و بر فراز صخره‌ای کوهستانی، بنایی گنبدی مینایی به نام بقعه بی‌بی شهربانو واقع است.

پایین پله‌های بقعه بی‌بی شهربانو و در سمت راست غاری به چشم می‌خورد که مدخل تنگ و باریکی دارد.

داخل غار نیز برای نذر شمع روشن می‌کنند. در قسمتی از این غار پنجره‌ای مشبک قرار دارد.

در این کوه ساختمانی کهن به نام بقعه بی‌بی‌شهربانو وجود دارد.

آثار باقی‌مانده از بافت تاریخی ری که دیوار اصلی برج و باروی این شهر بوده در شمال روی بلندی‌های چشمه علی تا غرب کوه بی بی شهربانو، ادامه می‌یابد.

 

 

 

 

8.کوه سبلان

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سبلان با تلفط ترکی آذربایجانی ساوالان و در تالشی سفلون، نام کوهی است مرتفع در شمال غرب کشور و در استان اردبیل

کوه سبلان در شمال شرقی و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر قرار دارد.

سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال است. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد.

سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، طبیعت تابستانی زیبا و پیست اسکی معروف الوارس مورد توجه گردشگران است.

در جبهه غربی، قله سلطان و در کنار جانپناه سنگی به شکل عقاب قراردارد که در طول زمان به نمادسبلان تبدیل شده است.

این قطعه سنگ که به واقع اعجاز طبیعت است به شکل عقابی است که نشسته و سر را به جانب شرق چرخانده است.

این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸درجه و ۱۷دقیقه شمالی قرار گرفته‌است.

برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرارگرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومترمربع است.

سلسله کوه‌های سبلان به طور کلی سه قله معروف دارد قله بزرگ آن به سلطان و دو قله دیگر به هرم و کسری مشهورند.

امتداد سبلان شرقی - غربی است و از شرق و شمال و جنوب کوهی به نام قوشه داغ آن را به رشته کوه ارسباران متصل می‌کند.

قسمت شرقی کوه سبلان به قله آتشفشان سبلان که در ارتفاع ۴۸۱۱ متری قرار دارد منتهی می‌شود.

در قله آن دریاچه‌ای زیبا به چشم می‌خورد و تمام قلل سبلان در ایام سال پوشیده از یخ و برف‌های دائمی است.

 

 

 

 

 9.سهند

 

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سهند نام قله‌ای در جنوب شهر تبریز دراستان آذربایجان شرقی است

ارتفاع کوه سهند از سطح دریا 3695 متر می‌باشد و مخروطی بسیار پهن و گسترده دارد که از توف‌ها و خاکسترهای فوران تشکیل گردیده و بر اثر آب‌های جاری دره‌های تنگی در آنها ایجاد شده است.

سهند در زمره کوه‌های رشته کوه‌های البرز است که در شمال مراغه و از غرب به شرق کشیده شده و بلندترین قله آن جام نام دارد که ۳۷۱۰ متر ارتفاع دارد. سهند و جام دو قله به هم چسبیده این رشته کوه می‌باشند.

سهند در تمام سال پوشیده از برف است. دامنه‌های سهند در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون است.

کوهستان سهند بعد از سبلان یکی از بزرگترین و مهمترین برجستگی‌های آذربایجان و از معروفترین کوه‌های آتشفشان و خاموش ایران است که در 50 کیلومتری جنوب تبریز و 40 کیلومتری شمال مراغه قرار گرفته است.

قله منفرد و آتشفشانی خاموش سهند در میان جلگه آذربایجان قد برافراشته است این کوهستان آتشفشانی خاموش شبیه آرارات و البرز و سبلان بوده خط فاصل بین دو توده خروجی البرز و توده ارمنستان به وجود آمده است.

ارتفاع متوسط سهند 1400 تا 2200 متر بوده که در آن بریدگی‌های سخت، دامنه‌هائی با شیب تند با تنگه‌های باریک و رشته کوه‌ها کشیده شده در موازات یکدیگر به وجود آمده است.

در این تنگه‌های کوهستانی رودخانه‌های پر آبی به سوی دو آبگیر عمده آذربایجان یعنی دریاچه ارومیه و دره قزل اوزن جریان دارند.

جهت رشته کوه‌های سهند اکثراً شرقی - غربی است ولی در مجموع کوه‌های سهند به صورت شعاعی در جهت مساوی کشیده شده‌اند.

حد شرقی سهند، شهرستان هشترود تا دره قزل اوزن و حد غربی آن سواحل شرقی دریاچه ارومیه می‌باشد.

 

 10.كوه‌های مریخی

 

 

 

 

 

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

كوه‌های منحصربه‌فرد و زیبای مریخی كه در جاده چابهار به گواتر دیده می‌شوند، از زیباترین مناظر طبیعی ایران هستند كه كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

حدود 40 تا 50 كیلومتر پس از چابهار به سمت بندرگواتر، كوه‌هایی در سمت چپ جاده نمایان می‌شود كه به كوه‌های مینیاتوری یا مریخی معروفند. وجود این كوه‌ها با توجه به منظره كاملا متفاوتی كه در سمت راست جاده و رو به‌سوی دریا وجود دارد، باعث می‌شود تا یكی از زیباترین جاده‌ها و مناظر طبیعی استان سیستان و بلوچستان به‌وجود آید كه به دلیل عدم معرفی، كمتر مورد بازدید قرار گرفته‌اند.

این كوه‌ها كه از منحصربه‌فردترین كوه‌های ایران است، به ثبت و حفاظت محیط زیست نیز در نیامده‌اند تا دست کم به این وسیله نامشان در فهرست مناظر زیبا و بی‌نظیر ایران به‌جا گذاشته شود.

كوه‌های مریخی مناظری از کوه‌های کره ماه را برای انسان تداعی می‌کنند و جنس رسوبی آنها و همچنین فرسایش خاص كوه‌ها موجب ایجاد شیارها و تراش‌های زیبایی شده است که گویی نقاشی ماهر آنها را به تصویر کشیده است.

این کوه‌ها كه چاک چاک هستند و شکل‌های نامانوس دارند و فاقد پوشش گیاهی هستند و به خاطر غیرعادی بودنشان، در سال‌های اخیر و در میان گردشگران، به کوه‌های مریخی شهرت یافته‌اند، نمونه‌های بدبوم (بدلند) هستند که پدیده بوم‌شناختی ویژه‌ای است.

رنگ تقریبا سفیدرنگ کوه (چیزی میان طوسی و سفید) با واریزه‌های بسیار در پای ‌آن، وجود گرما و حرارت و شرجی هوا و رطوبت نسبتا بالا و سوی دیگر آن دریا که به‌این منظره آغوش گشوده است، مناظری رویایی و تخیلی را در ذهن بیننده پدید می‌آورد. همین منظره منحصربه‌فرد كه جاده چابهار ـ گواتر آن را به دو نیم تقسیم كرده، باعث شده تا این جاده به یكی از زیباترین جاده‌های ایران تبدیل شود. یك‌سو كوه‌های مخروطی مریخی با آن رنگ خاكستری خیال‌انگیز و سوی دیگر دریای سبز و ماسه‌های اندكی سرخ با درختچه‌های بیابانی در كرانه آن.

دشت كه در میان جاده آبگیر می‌شود، تالاب‌هایی را پدپد می‌آورد، كه در سوی دریا صورتی است و در سوی كوه خاكستری مایل به سفید. جایی كه به آن تالاب صورتی می‌گویند. این جاده كه با سراشیبی‌ها و سربالایی‌های بسیار، نمایان شدن گاه‌به‌گاه دریا در سمت چپ و نظاره منظره از ارتفاع، از جاذبه‌های خاص گردشگری در استان سیستان و بلوچستان است.

 

 

 





برچسب ها : 10 كوه برتر ايران,

ارگ جدید بم که بدون شک از جمله مدرن ترین و شیک ترین مجموعه های تفریحی توریستی در جنوب شرق کشور است، این پتانسیل را دارد که هرساله پذیرای توریست های داخلی زیادی باشد، این مجموعه که در چندین کیلومتری شهر بم قرار دارد و از صدمات زلزله مصون مانده، دارای یک فضای زیبا تفریحی واجد پیست های اسب دوانی و دوچرخه سواری، دریاچه های بزرگ تفریحی، آمفی تئاترها و مجتمع های ورزشی و همچنین رستوران ها و هتل های شیک و باغ ها زیبا و کافه تریا ها و …… میباشد، که در جنوب شرق ایران کم نظیر اند، بدون شک اگر هر فردی را شب جمعه از خارج از بم بیاورید و اورا به ارگ جدید ببرید، شاید اورا متحول شده ببینید، چون تصور غالب از شهر بم یک شهر دور افتاده کویری و خشک و ویرانه شده و درب و داغان ناشی از زلزله است اما در همین شهرستان بم باغات بسیار بزرگی به وسعت چندین کیلومتر وجود دارد و مجموعه زیبای تفریحی توریستی دارد که مناسب ترین امکانات رفاهی در آن تعبیه شده است، جایی که اغلب مردم شهر بم شب های تعطیل را در پارک ها و دریاچه ها و آمفی تاترهای آن میگذرانند و شاید با شمال تهران نیز قابل مقایسه باشد و بل بهتر نیز باشد !
همه ساله در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید و برای سپاس گزاری به درگاه خداوند بزرگ ،جشن خرما برگزار می شود . همچنین در ایام نوروز جشن های زیبایی در ارگ جدید جریان دارد.در جریان این جشن ها که تا پاسی از شب ادامه دارد، جمعی از هنرمندان کشور هنر نمائی کرده وشرکت کنندگان را غرق شادمانی می کنند . ارگ جدید که شهرک چند منظوره صنعتی ، مسکونی و توریستی وتفریحی است در بیابان های بین بم و زاهدان ، به لطف خداوند و تاییدات ربوبی توسط مدیرانی احداث گردیده که معتقدند می توان ایران را گلستان کرد . و این کار بیش از آنکه نیاز به پول نفت و...داشته باشد نیازمند اعتماد نظام به بخش های غیر دولتی و به رسمیت شناختن حقوق افراد در فعالیت های قانونی است.
ارگ جدید بی اغراق بهشتی است در ایران.

ورودی ارگ جدید


آپارتمان های مسکونی

باغ شهر

پیست اسب دوانی

هتل ارگ جدید

سالن ورزشی

دنیای شادی

باشگاه بیلیارد

 استخر

خودروسازی


 




برچسب ها : ارگ بم جديد,


دریافت کد رتبه جهانی سایت و وبلاگ